BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Matolcsy lesz a legnagyobb nyomás alatt

A politikai és jogalkotási értelemben hosszúra nyúlt második negyedév számos váratlan fordulatot tartalmazott és főként a gazdaság helyzete miatt a kormány munkatervétől eltérően több jogszabály is elkészült az elmúlt három hónapban. A Policy Agenda által kidolgozott Politikai Hatás Index (PHa-index) segítségével a harmadik negyedév jogalkotási munkáját vizsgálták.

A PHa-index a várható jogszabályok társadalmi, gazdasági és költségvetési hatása, a politikai kommunikációs lehetősége és a politikai szereplőkkel való lehetséges konfliktus alapján mutatja be, hogy milyen politikai hatása lesz egyes törvényeknek és jogszabálytervezetnek, amely a döntéshozók asztalára, és ezzel szinte párhuzamosan a közvélemény elé kerülnek a következő negyedévben.

A harmadik negyedévben a kormány második féléves törvényalkotási programja, munkaterve, valamint az Országgyűlés előtt lévő előterjesztések alapján az elemzésünkben 72 jogalkotási kezdeményezést vizsgáltunk. Ennek alapján az előttünk álló három hónapban a következő öt ügy lesz a leginkább a közvélemény figyelmének fókuszában (zárójelben a PHa-index):

Új adószabályok, és a Munkavédelmi Akciótervben meghirdetett változások (4): a mostani információk szerint két alkalommal is hozzányúl a kormány ebben az évben az adószabályokhoz. Első körben a jelentős járulékkedvezményeket ígérő, és kedvezményes adózási feltételeket ígérő szabályok kerülnek benyújtásra. Ugyanakkor ősz elején biztosan sor kerül a lényegében „szokásos” éves adószabály változtatásra, amelynek egyik fontos eleme az SZJA rendszerében az átlagnál magasabb keresetűek ún. „félszuperbruttójának” kivezetése.

A költségvetés (3,6) hagyományosan az ősz egyik forró témája. Ugyanakkor a nemzetközi szervezeteknek és a pénzpiacoknak való megfelelési kényszerében a kormány a jövő évi költségvetés alapjait (ún. sarokszámait) már a nyáron elfogadtatta az Országgyűléssel. Ugyanakkor konfliktusok még mindig adódhatnak a költségvetés körül, mivel őszre maradt az egyes minisztériumokon belüli programokra jutó források meghatározása. Ugyanakkor, akár a tavalyi évből kiindulva, sem zárhatjuk ki, hogy az utolsó pillanatokban a kormány kénytelen lesz akár az EU-IMF tárgyalások miatt alapvetően hozzányúlni a költségvetés tervezetéhez.

A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról (3,4) szóló törvény már az előző negyedévben is szerepelt a kormány munkatervében. Végül július elején került az Országgyűlés elé. Az utóbbi hónapok kormánypárti politikusokhoz köthető földhaszonbérleti szerződésekhez köthető botrányai miatt kényes politikai kérdéssé vált az ügy napirendre tűzése. A törvényjavaslat vitája nemcsak a szakmai (kisbirtok szerkezet kontra nagybirtokrendszer), hanem az ideológiai vitákat (Európai Unió és a földmoratórium kérdése) is felhozhatja.

A Büntető törvénykönyv elfogadása után a következő negyedévben a törvényhozók elé kerülhet az új Polgári Törvénykönyv (3,35). Ennek kapcsán nem számítunk olyan éles vitákra, mint amit a BTK kiváltott, de a magyar jogrendszer, a gazdasági élet és a társadalom szempontjából meghatározó jogszabályról van szó.

Az útdíj (3,2) bevezetése a jövő évi költségvetés szempontjából sarkalatos kérdés. A jelentős költségvetési bevételt hozó intézkedés kivitelezési, időbeliségi és gazdasági szempontból is megosztotta a közvéleményt. Feltehetőleg a kormány minden kényes részletet igyekszik majd kihagyni a törvényből, és a saját rendeletalkotási hatáskörébe vonni, ennek ellenére az ügy napirendre kerülése miatt konfliktusokat várunk ettől a jogszabálytól.

Három tárca számára most is kemény időszak lesz, mivel a nemzetgazdasági miniszter 19 feladattal a toplista élén áll (PHa-index átlag 1,87), a második a nemzeti fejlesztési miniszter 16 jogalkotási feladattal (PHa-index átlag 1,72), és az előző negyedévhez hasonlóan dobogós a közigazgatási és igazságügyi miniszter 14 feladattal (PHa-index átlag 1,68).

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek