Áfa-visszaigénylés: így kerülhető el a kellemetlen meglepetés
Ilyen körülmény lehet például, ha a számlát kiállító vállalkozónak nincsenek olyan bejelentett alkalmazottjai, megbízottjai (esetleg személyesen közreműködő tulajdonosai), akik a számlán szereplő munkát el tudták volna végezni. De ilyen körülmény lehet akár az is, ha a számlát kiállító eladó a számlán szereplő termék eredetét (és annak beszerzését) nem tudja igazolni, ráadásul a számlán szereplő áthárított adót nem vallja be és nem fizeti meg az adóhatóságnak. Ezekben az esetekben, bár a számla formailag szabályosnak tűnhet, mégis megkérdőjelezhető, hogy az adott ügylet ténylegesen a számlán feltüntetettek szerint és a számlán szereplő felek között jött létre, a számlát befogadó cég pedig – tudtán kívül – akár adókijátszás részesévé is válhatott.
Éppen ezért, valamint a számla eredetének hitelessége biztosítására vonatkozó törvényi előírásra tekintettel célszerű lehet, ha a cég már az üzleti kapcsolat létesítése előtt kellő körültekintéssel ellenőrzi a beszállítóját – például az adott termék eladóját vagy az adott munkát elvégezni szándékozó vállalkozót – a nyilvánosan hozzáférhető adatbázisok segítségével. Érdemes utánanézni annak, hogy a beszállító rendelkezik-e adószámmal, a korábbi években benyújtott-e beszámolót, mennyi alkalmazottja van stb.
Amennyiben lehetőség van rá, célszerű gondoskodni arról, hogy a számlán szereplő ügylet számlán szereplő felek közötti megtörténte okiratokkal is igazolható legyen. Ajánlott továbbá, hogy az ellenőrzést a cég az egyes számlák befogadását megelőzően ismételten is elvégezze.