A keleti nyitás politikájának egyelőre kevés eredménye látszik az ázsiai exportban, hiszen a KSH statisztikái szerint visszaesett a kivitelünk aránya a kontinensre. Tavaly január és november között a teljes export 6 százaléka ment Ázsiába, míg egy évvel korábban 6,3 százalék volt az arány, ami abszolút értékben is kisebb visszaesést jelent. 2011 egészében még a teljes kivitel 7,6 százaléka vette az irányt kelet felé.
Amerika irányába viszont dinamikus az export növekedése.
A tavalyi év első 11 hónapjában már a kivitel 4,3 százaléka ment az amerikai piacokra, amire a 2011-es 3 százalékról nőtt a szint. Mivel az elmozdulás csupán néhány százalékpont, így viszonylag nehéz hosszabb távú trendekre következtetni, ugyanakkor az elmúlt három év iránya egyértelmű: Ázsia részesedése fokozatosan visszaesett a kivitelben, míg az amerikai kontinensé növekedett.
Kutatók szerint nem könnyű megváltoztatni az exportszerkezetet. „Magyarország szerves része a globális értékláncoknak, és a magyar külkereskedelmet ez határozza meg” – mondta Antalóczy Katalin, a Budapesti Gazdasági Főiskola tanára. Ezzel egyetértett Éltető Andrea, a MTA KRTK Világgazdasági Intézetének kutatója is, aki szintén kiemelte, hogy a multinacionális vállalatoknak döntő része van az exportban.
Az elmúlt években az Európai Unióval is élénkültek a gazdasági kapcsolatok. 2013 januárja és novembere között az export 77,4 százaléka az EU-ban talált gazdát, ami 1,1 százalékpontos növekedés az egy évvel korábbi szinthez képest. Németországba dinamikusan növekszik az export, amit a német gazdaság javuló teljesítménye is segíthet.
Törökország és Ukrajna felé is elindult az export növekedése tavaly, igaz, alacsony szintről. Brazíliába és Mexikóba is érdemben nőtt a kivitel – egy eléggé alacsony bázisról.
A magyar kormány mindent elkövet, hogy átalakítsa az exportszerkezetet. Kereskedőházakat nyit keleti országokban, hogy ezzel is élénkítse az exportot a gyorsan fejlődő, feltörekvő gazdaságokba. Leginkább rövidebb távon a kis- és közepes vállalatoknak nyújthat támaszt a gazdaságpolitikai irány. „A multik döntéseit nem befolyásolhatjuk, a kisebb vállalatoknak viszont lehet segíteni” – véli Antalóczy. „A keleti nyitás egy hosszú, tőke- és tudásigényes folyamat, és tudni kell, hogy nagyok a politikai és a gazdasági kockázatok, a korrupció pedig óriási” – mondta a BGF tanára. Éltető Andrea pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy jelentősek a kulturális különbségek a keleti országok és Magyarország között. A logisztikai, szállítási költségek pedig szintén nem elhanyagolhatóak a távolság miatt.
Ázsiával szemben 1117 milliárd forint deficitet halmoztunk fel a tavalyi év első 11 hónapjában, ami kevesebb a 2011-es 1201 milliárdnál. Ez úgy jött össze, hogy a behozatal nagyobbat esett, mint a kivitel. Kevesebbet exportáltunk az Arab Emírségekbe, Hongkongba, Malaysiába, vagy például Szingapúrba. „Az utóbbi években leginkább a Nokia komáromi gyárának leépítése vetette vissza az ázsiai exportot” – véli Antalóczy. Tajvanba, a Koreai Köztársaságba és Kínába viszont növekedett a kivitel.
Noha a kormány 2018-ra azt szeretné elérni, hogy a keleti nyitásban érintett országokba menjen az export egyharmada, Antalóczy úgy vélte, hogy az exportszerkezeten csak hosszabb távon lehetne némileg változtatni. A nagy magyarországi autóipari beruházások pedig nem csak az ipari termelés szerkezetét, hanem az exportot is átalakítják, áruszerkezetét tekintve eddig is koncentrált kivitelünk még koncentráltabbá, a járműipar által dominálttá válik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.