Közélet

Egyértelműen drágult a Lánchíd-felújítás

Három évtized után, márciusban megkezdődhet a Széchenyi lánchíd rendbetétele. Tény ugyanakkor, hogy ha a főváros vezetése nem dobja vissza a még Tarlós István idején kiírt eljárást, mintegy ötmilliárd forintot spórolhatott volna.

Maradjunk a tényszerűség határain belül. Ez az ötmilliárd szerintem egy hasraütésszerű szám. Arra kérem, ne kelljen kommentálnom valamit, ami szerintem nem igaz

– így reagált Karácsony Gergely szerda este az Inforádió Aréna című műsorában arra a kérdésre, hogy miért drágult ennyivel egy év leforgása alatt a Lánchíd felújítása. A főpolgármester azt is kijelentette, hogy a projekt kapcsán az általuk tavaly ősszel megjelentetett tender nyolcmilliárd forintot faragott le a bekerülési költségekből az előző városvezetés közbeszerzéséhez viszonyítva. Azt elismerte, hogy a Tarlós István-féle eljáráshoz képest csökkent a műszaki tartalom, viszont azt állította, hogy nem lehet kiszámolni, hogy mindennek mekkora az értéke. „Nem szeretném összehasonlítani a körtét és az almát” – tette hozzá.

Fotó: VG

Pedig az előző és a mostani főpolgármesteri ciklusban a Lánchíd felújítására beérkezett ajánlatok egymás mellé állítása után az árváltozás mértéke a számok alapján könnyen kimutatható. Ennek kétségbevonása a főváros részéről azért meglepő, mert az összevetésnek a nagy részét éppen ők már elvégezték, amikor a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának 2020. február végi ülésére beterjesztették az általuk januárban eredménytelennek nyilvánított első eljárás ajánlati árait. Az erről készült táblázatot a Telex publikálta. Tehát mindössze annyi a teendő, hogy ezeket a költségeket hozzá kell igazítani a hétfőn a BKK által közzétett nyertes ajánlatban szereplő főbb számokhoz. Egyvalami nem változott: mind Tarlós, mind pedig Karácsony az A-Híd Zrt.-től kapta a legkedvezőbb ajánlatot.

Csakhogy amíg az előbbi esetben a beruházás tényleges költsége megállt bruttó 21,8 milliárd forintnál (2019. szeptember 23.), az utóbbiban már 26,75 milliárdra rúg a végső (2020. december 18.) számla. A kettő között pedig ténylegesen ötmilliárd forint különbség van.

De nemcsak a bruttó, hanem a nettó költségsor összehasonlítása is azt bizonyítja, hogy bő egy év alatt a negyedével emelkedtek a Lánchídra adott árak ugyanattól a cégtől.

Tarlós István idején nettó 15,22 milliárdba került volna a rekonstrukció, most nettó 18,8 milliárdba, ugyanez a 10 százalékos tartalékkerettel együtt nettó 16,75, illetve 20,6 milliárd.

A főpolgármester abban is téved, hogy nem lehet konkrét árat rendelni a törölt, vagyis a Széchenyi István téri villamos-közúti aluljáró műszaki tartalmához: ezt az A-Híd Zrt. bruttó 13,48 milliárdért vállalta volna. Vagyis Karácsony Gergely nyolcmilliárdos árleszállítása úgy jön ki, hogy

az eredeti pályázatban a Széchenyi lánchídra és a villamos-közúti aluljáróra együttesen ajánlott bruttó 35,28 milliárddal állítja szembe a kizárólag a Lánchíd rendbetételére vonatkozó bruttó 26,75 milliárd forintot. Ez valóban az almát a körtével esete.

Az A-Híd Zrt.-nek nemcsak azért jött jól az újabb körös közbeszerzés a Lánchíd kapcsán, mert többet kereshet a munkán, hanem azért is, mert a második kiírásban látványosan csökkentek a vállalkozót terhelő kockázatok. Míg a Tarlós-stáb 75 millióban maximálta az előleg mértékét, ez mostanra 20 százalékra, megközelítőleg bruttó 5 milliárdra emelkedett, tehát körülbelül ugyanannyival, amennyivel az ajánlat maga. Ezzel párhuzamosan pedig a vállalkozóra vonatkozó napi kötbért a vállalkozó díj 0,5 százalékáról 0,25 százalékra vágták meg, a 20 százalékos meghiúsulási kötbért pedig 10 százalékra. Arra sem a BKK, sem a városvezetés nem tért ki, hogy mi indokolta ezeket a jelentős könnyítéseket.

Karácsony Gergely Lánchíd közbeszerzés A-Híd Zrt. felújitás árak Tarlós István
Kapcsolódó cikkek