Az online galéria ötlete az első karantén idején fogalmazódott meg az egyébként gazdasági joggal foglalkozó ügyvédi irodát vezető Hatházi Vera fejében. Műtárgyvásárlóként, műgyűjtőként közvetlen kapcsolatban állt képzőművészekkel, és érzékelte, hogy az egyébként is hektikus és kiszámíthatatlan művészpálya a koronavírus-járvány hatására még nehezebbé vált. Közben sok minden, így a műkereskedelem is átköltözött az internetre, ebből született meg egy olyan online platform ötlete, amely nemcsak galéria, hanem egy művészek támogatására szolgáló komplex támogatási rendszer is. Hatházi legfőbb célja, hogy a Youngarton keresztül hozzásegítsen tehetséges fiatal művészeket ahhoz, hogy a művészetükből megéljenek. Az online galéria szeretné összekötni a tehetséges fiatal és a galériás rendszertől mostanáig függetlenül dolgozó művészeket a műkedvelő nagyközönséggel. Segítik őket műveik népszerűsítésében és értékesítésében, és anyagi jellegű támogatást is nyújt. 

Fotó: Shutterstock

Az oldalunkon minden héten mást mutatunk be. A hét művésze sorozatban, életpályával, művekkel, leírásokkal, mindezt utána a közösségi médiában is megfuttatjuk, fizetett hirdetésekkel széles körhöz eljuttatjuk. Segítjük a művészeket mentorprogrammal és kiállítási lehetőségekkel is, ami a karrierjüket építi, de nem kérünk kizárólagosságot, nem kötjük magunkhoz őket, az a feltételünk, hogy azt a művet, amelyet nekünk adnak értékesítésre, ne árulják másutt. Az ügyvédi irodában is azt tapasztalom, hogy az új generációk nem viselik el a kötöttséget

 – foglalja össze a Youngart működési modelljét Hatházi Vera.

Mindemellett képzőművészeti ösztöndíjprogramokkal is támogatják a művészeket. 

Az első ilyen áprilisban indult útjára, az egyik prémium autómárka támogatásával. A Youngart Porsche Képzőművészeti Ösztöndíj nyertese hat hónapon át részesül pénzügyi támogatásban, így intenzívebben tud az alkotásra koncentrálni. A nyertes ösztöndíjas, Békési Ervin szobrász mellett tíz művészt választott ki a szakmai zsűri, akik bemutatkozási lehetőséget kaptak a Youngart és a Porsche által szervezett közös kiállításon. A Porsche Centrum impozáns tereiben kiállított műtárgyak olyan sikert arattak, hogy meg is kellett hosszabbítani a tárlatot. A Youngart szándékai szerint szélesítik az ösztöndíjprogramot, hogy minél több művész számára elérhető legyen valamiféle alkotói támogatás a működésükhöz.

Online tevékenységük is komplexebb egy egyszerű webshopénál. Csaknem kétszáz művésztől több mint ezer mű van fent az oldalon, méretre, stílusra, színre, szerzőre, témára keresőszavakkal lehet szűrni. Eddig sem az volt a gyakorlat, hogy a kiválasztott képeket egyszerűen online kifizették, majd postázták, hiszen a műtárgy speciális áru, ki kell hogy alakuljon valamiféle kapcsolat a mű és megvásárlója között. 

Éppen ezért az érdeklődőknek lehetőséget biztosítanak, hogy a kiválasztott művet vásárlás előtt élőben is megtekinthessék. 

Az elmúlt bő fél évben Hatházi Vera ügyvédi irodája működött bemutatóteremként, de szeptember második felében megnyílik az iroda épületében megüresedett utcafronti üzlethelyiségben a Youngart offline tere, egy minigaléria is. 

Az új tér újabb ötleteket szül:

Teli vagyunk tervekkel, olyan erőteljesen fejlődik és növekedik a Youngart, hogy most egyértelműen a bővülésre koncentrálunk. Egyebek között a nemzetközi láb alapításán is elkezdtünk már dolgozni

 – meséli Hatházi Vera. 

Az ősszel egy újabb pályázati programot indítunk, ezúttal a Metropolitan Egyetemmel együttműködésben és a Porsche Inter Auto támogatásával. A program több elemből áll, amelynek részeként közösen részt veszünk a Budapesti Design Héten, szervezünk egy beszélgetést, amely arról fog szólni, miként lehet a képzőművészetet elérhetőbbé tenni az átlagembereknek, hogyan segítheti ez a művészeket abban, hogy már életükben elismerjék őket, és meg tudjanak élni a munkájukból. A másik fő témánk pedig az lesz, hogyan hatott a járvány és az elmúlt időszak izoláltsága a képzőművészetre.”

Dr. Hatházi Vera a youngart alapítója, Fotó: Trunko Bálint