A szennyezőanyagok kibocsátását a hőmérséklet és a magasság alapján változtató szoftver illegális az Bírósága főtanácsnokának csütörtökön közzétett véleménye szerint – tudta meg a Reuters.

Fotó: JOHN THYS / AFP

Az ügy – melyet az osztrák vásárlók indítottak – középpontjában egy olyan szoftver áll, ami egy szelepet vezérel, mely a motortérből kiáramló kipufogó-gázok újrakeringetésével csökkenti a nitrogén oxidok kibocsátását. A szelep működését azonban a szoftver a 15 és 33 fok közötti tartományon kívül, továbbá 1000 méteres tengerszint feletti magasság esetén leállítja. A vásárlók szerint mindez egy olyan tiltott eszköz, ami miatt kompenzációt kell kapniuk. 

A Volkswagen esetben nem ez az első eset, hogy szoftveresen manipulálja a károsanyag-kibocsátást, a cég 2015-ben kirobbant botránya során arra derült fény, hogy a szoftver felismerte a mérési környezetet és csupán a tesztek során produkálta az elvárt kibocsátást. Az ügyben a vállalat több mint 30 milliárd eurót volt kénytelen kifizetni és felsővezetői is bíróság előtt kell, hogy feleljenek tetteikért.

A főtanácsnok, Athanasios Rantos jelezte, hogy a kibocsátást hamisító szoftverek a bíróság tavaly decemberi ítélete szerint tiltottak, továbbá a megadott paraméterek nem reprezentálják az osztrák és német valós vezetési körülményeket sem. A bírók általában követik a főtanácsnoki véleményeket ítéleteik során, ám erre semmi sem kötelezi őket. Az ügyben a tárgyalásra már sor került, és a bíróság közlése szerint valószínűsíthető, hogy még idén megszületik az ítélet is.