Február 3-án siklott ki egy veszélyes anyagokkal – a főként PVC-gyártáshoz használt vinil-kloriddal és más mérgező vegyületekkel – megrakott tehervonat az Ohio államban található East Palestine közelében, ám az indulatok azóta sem csillapodnak, különösen, hogy a Norfolk Southern vasúttársaság később a veszélyes anyagok „kontrollált elégetése” mellett döntött, miközben a környékbeli lakosokat evakuálták.

Fotó: Dustin Franz

Tovább fokozta az indulatokat, hogy a tragédia megelőzhető lett volna, 

és sokan a kormányzati választ, valamint a vasúttársaság reakcióját is elégtelennek tartják. Az amerikai közlekedési miniszter, Pete Buttigieg, akinek a vasúttársaságok felügyeletét el kellene látnia, 10 napig várt, hogy reagáljon a történtekre, míg a Fehér Ház a katasztrófát követően sem szándékozik visszaállítani azokat az Obama-kormány idejéből származó, vasúti fékrendszerekről szóló szabályokat, amely megelőzhette volna a katasztrófát.

Ráadásul hiába tetszeleg a munkásosztály bajnoka szerepében Joe Biden elnök, a vasúti vállalatokkal mindeddig kesztyűs kézzel bánt, sőt a vasúti dolgozók tervezett sztrájkját is megakadályozta a tavalyi év végén. Noha 

a szakszervezetek első számú követelése a betegszabadság lehetőségének biztosítása volt, 

de kérték a vonatok vizsgálatának megerősítését is, ami, hasonlóan a fékrendszerekre vonatkozó szabályokkal, szintén mérsékelte volna a hasonló katasztrófák esélyét.

Miután a Norfolk Southern képviselői nem jelentek meg a helyi lakosok aggályait középpontba helyező közmeghallgatáson sem, a harag tovább fokozódhat, különösen, hogy az evakuációt követően a hatóságok pár nappal később biztonságosnak ítélték a környéket, noha elhullott állatokról és halakról számoltak be a helyi lakosok. Továbbá többek között légzési nehézségekről, fejfájásról és bőrirritációról is.

Nem segítette a helyzetet az sem, hogy 

a 2022-ben vasúti tevékenysége kapcsán 12,7 milliárd dolláros bevétel mellett 4,8 milliárdos működési eredményt elérő vállalat a teljes érintett közösség számára 25 ezer dollárt ajánlott fel kárpótlásként, 

amit a felháborodás hatására fejenként ezer dollárral toldott meg a katasztrófa egy mérföldes körzetében lakóknak.

A kormányzati válasz elégtelensége olyan, egymástól politikailag távol álló szereplőket hozott egy platformra, mint a baloldali demokrata képviselő Ilham Omar és az ohiói republikánus szenátor J. D. Vance – írja a Fox News. Noha a vasúttársaság és a környezetvédelmi hivatal (EPA) szerint a levegő szennyezettsége biztonságos szinten van és egyelőre a víz is, azt a Norfolk Southern szóvivője is elismerte, nem lehet tudni, hogy a veszélyes anyagokból mennyi égett el és mennyi szivárgott le a talajba a The New Republic tudósítása szerint.

Mindezek ellenére továbbra is úgy tűnik, a vasúti szállítással foglalkozó vállalatoknak nem kell szigorúbb szabályokkal szembenézniük.