Az egyik vezető tisztviselője távozik a közlekedéspolitikáért felelős posztjáról, miután kiderült, hogy ingyenes repülőutakat és ajándékokat fogadott el Katartól – írta a Politico.

Departing Ceremony Of The Connecting Europe Express In Lisbon LISBON, PORTUGAL - SEPTEMBER 02: Henrik Hololei, Director General, Directorate-General for Mobility and Transport, European Commission, delivers remarks at the departing ceremony of the "Connecting Europe Express" attended also by European Commissioner for Transport Adina Vălean, Portuguese Minister of Infrastructures and Housing Pedro Nuno Santos and Andreas Matthä, Chair of the Community of European Railway and Infrastructure Companies, in Oriente train station during COVID-19 Coronavirus pandemic on September 02, 2021 in Lisbon, Portugal. Commissioner Adina Vălean is on a visit to Lisbon to celebrate the European Year of Rail Transport, that includes the departure ceremony for the "Connecting Europe Express", a special train organized in the framework of the European Year of Rail Transport, which will travel across the European Union on a journey ending in Paris on October 07. The train will run from Lisbon to Paris across 26 countries and 33 borders in 35-day journey using three different trains due to different track gauges through the European Union. (Photo by Horacio Villalobos#Corbis/Corbis via Getty Images)
Fotó: Horacio Villalobos

Henrik Hololei, az Európai Bizottság közlekedési osztályának a főigazgatója szerdán bejelentette, hogy távozik a posztjáról, hogy helyette vezetői felelősség nélküli tanácsadó legyen az intézmény külpolitikai osztályán. A tisztviselő lemondására azután került sor, hogy kiderült:

2015 és 2021 között kilenc alkalommal repült ingyen a Qatar Airways légitársasággal a katari kormány jóvoltából, miközben Brüsszel és Doha egy légi közlekedési megállapodásról tárgyalt.

A véglegesített szerződés erősen az Öböl menti ország számára kedvezett, és a katari légitársaságokat komoly előnyhöz juttatta az európai piacon, miközben az uniónak csak elhanyagolható nyereségei voltak a megegyezésből.

A nyilvánosságra hozott információk miatt az Európai Bizottságot kemény kritikák érték, a tisztviselőktől a szabályok felülvizsgálatát és azonnali belső vizsgálatot követeltek. Bár a bizottság kezdetben ragaszkodott ahhoz, hogy Hololei nem szegett meg semmilyen szabályt, csöndben hozzáfogott ugyanezen szabályok szigorításához.

Hololei ellen most belső vizsgálat indult, információk szerint az intézmény felszólította, hogy mondjon le a tisztségéről – legalább átmenetileg –, és foglaljon el egy kevésbé aktív pozíciót.

Ez az epizód az EU számára rendkívül érzékeny időszakban indult el. A brüsszeli intézmények már most is a hírnevük megmentéséért küzdenek a Katargate korrupciós botrány közepette, amely szerint külföldi kormányok több milliárd euróval fizettek le EP-képviselőket, hogy az ő érdeküket szolgálják Brüsszelben.

Ursula von der Leyen, a bizottság elnöke a sorozatos botrányok fényében fogadkozott, hogy leszámol a korrupcióval, és egy olyan etikai felügyeleti szerv létrehozása mögé állt, amely az összes uniós intézményben képes lenne a visszaélések kivizsgálására és szankcionálására. Azonban a parlamenttel szemben, amelyben jelenleg is a korrupcióellenes reformokról szólnak a tárgyalások, a bizottság és az EU Tanácsa elvileg nem érintett a botrányban, és eddig semmilyen belső változtatást nem terveztek.

A Hololei-ügy azonban, amelynek a középpontjában egy magas rangú tisztviselő állt, aki szorosan részt vett egy az Öböl menti állam számára létfontosságú nagy közlekedési üzletben, kiterjesztette a vizsgálat fókuszát az Európai Bizottságra, amelynek feladata az uniós jogszabályok előterjesztése.