Jól működik az új ügyeleti rendszer az első tapasztalatok és a betegektől érkező visszajelzések alapján abban a három vármegyében, amelyben már bevezették – közölte az Országos Mentőszolgálat szóvivője, Győrfi Pál pénteken.

20230302 Nyíregyháza dr. Pápai György, az Országos Mentőszolgálat orvosigazgatója, aki az ízületi betegek megyei egyesületének meghívására  a Jósa András kórházban beszélt a vármegyénkben március 1-jén életbe lépett új ügyeleti rendszerről.
Fotó: Dodó Ferenc / Kelet-Magyarország 

A szóvivő felidézte, hogy a betegellátás javításáért a kormány új ügyeleti rendszert vezet be, amely az év során fokozatosan lép életbe az egyes vármegyékben. A másfél éves tesztidőszak után az idén februárban Hajdú-Biharban, majd március 1-jétől Győr-Moson-Sopron és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében is élesedett az új ügyeleti szisztéma, amely az eddigi tapasztalatok alapján mindenhol gördülékeny ellátást hozott magával. 

A visszajelzések alapján az ügyelet által nyújtott betegellátással az ellátottak elégedettek voltak.

Az első két márciusi hétben a három vármegyében az ügyeletesek 5579 betegnek nyújtottak segítséget, míg 33 telephelyen háziorvosi ügyeleti időszakban – hétköznap 16 és 22, hétvégén 8 és 14 óra között – 3525 beteget láttak el, ami naponta és telephelyenként átlagosan csaknem nyolc betegellátást jelentett.

A hétköznap éjszakákon, este 10 és reggel 8 között a sürgősségi ügyeletek 566 ellátást végeztek, ami a 16 telephelyre lebontva átlagosan napi több mint három beteg. Hétvégén 14 és 8 óra között a sürgősségi ügyeletek 1488 ellátást végeztek, ami 16 telephelyre bontva átlagosan több mint egy beteg óránként.

Győrfi elmondta azt is, hogy az elmúlt két hétben 7100 alkalommal hívták a 1830-as ügyeleti számot a három vármegyében, jelezve, hogy a betegek széles köréhez eljutott az egységes ügyeleti telefonszámról szóló tájékoztatás.

A szóvivő szerint a tapasztalatok ismételten arra világítanak rá, hogy 

a hétköznap 16 és 22, valamint hétvégén 8 és 14 óra között jelentkező betegek enyhébb panaszokkal, háziorvosi ellátást igénylő problémákkal fordulnak az ügyelethez, 

így az ellátásukra a háziorvosok lennének a legalkalmasabbak, miközben az őket helyettesítő szakemberekre, orvosokra, illetve mentőtisztekre a betegellátás más területén volna szükségük a rászorulóknak.

Győrfi hozzátette: bízik benne, hogy az eddig távol maradt háziorvosok is bekapcsolódnak az ellátásba annak érdekében, hogy az ügyeleti rendszer a jövőben is zavartalanul működhessen, és minden beteg a számára legmegfelelőbb ügyeleti ellátásban részesüljön.

A cél továbbra is az, hogy az év végére Budapest kivételével az egész országban egységes, a betegeknek az eddiginél jobb ellátást biztosító, a sürgősségi ellátórendszer elemeivel összekapcsolt ügyeleti rendszer működjön.