BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcson a magánrepülőgépek eladása, pedig már a gazdagok is megadóztatnák a használatukat

A magánrepülők használata rendkívül nagy terhet ró a környezetre: az így kibocsátott üvegházhatású gáz mennyisége közel 25 százalékkal emelkedett a pandémia óta.

Minden idők legtöbb magánrepülőgépét adhatják el 2023-ban, miközben a magángép-tulajdonosok zöme nem fizeti be a szükséges légi közlekedési adókat, és jetjeik is egyre nagyobb környezeti terhelést rónak a bolygóra – írta a The Guardian.  

Az amerikai Institute for Policy Studies (IPS) kutatóintézet és a magasabb vagyonadót szorgalmazó, gazdag magánszemélyekből álló Patriotic Millionaires, azaz Hazafias Milliomosok nevű csoport által összeállított jelentés szerint 2022-ben 5,3 millió magánrepülést bonyolítottak le világszerte. 

Business,Travel,Concept.generic,Design,Of,White,Luxury,Private,Jet,Flying
Fotó: Shutterstock

A globális magánrepülőgép-állomány az elmúlt húsz évben megduplázódott, és 2022-ben rekordot döntött az eladott magánrepülők száma – derül ki a jelentésből. 

Az előrejelzések szerint a használt és új magánrepülőgépek értékesítése 2023-ban elérheti a 34,6 milliárd dollárt (27,6 milliárd font), a tavalyi 34,1 milliárd dollárhoz képest. 

A milliárdosok közül akadnak azonban olyanok, akik hajlandók lemondani kiváltságos utazási formájukról. Stephen Prince, a Card Marketing Services alapítója és a Patriotic Millionaires alelnöke hajlandó volt arra, hogy eladja magánrepülőgépét.

Mint mondta: a magánrepülőzés összeegyeztethetetlen a környezetvédelem és az emberiség jövőjének szem előtt tartásával. 

A milliárdosok és a szupergazdagok magánrepülőzései óriási költséget rónak az átlagos utazókra – emelte ki a jelentés társszerzője, Chuck Collins. Mint mondta, a hétköznapi emberek hozzájárulnak a magángépek légtereinek használatához, miközben a magánjetezők a többi utashoz képest jóval nagyobb mértékben szennyezik a környezetet. 

Ha már betiltani nem tudjuk a magánrepülőket, legalább meg kellene adóztatni a használatukat, és a tulajdonosokat rá kellene bírni arra, hogy fizessenek extraadót a környezeti károk ellensúlyozására

– mondta.  

Private,Jet,Plane,Flying,Above,Dubai,City,In,Beautiful,Sunset
Fotó: Shutterstock

A Patriotic Millionaires csoport 10 százalékos adókivetést javasol a használt magánrepülőgépek vásárlására, és 5 százalékos adót az új magánrepülőgépekre. 

Mindez 2,6 milliárd dollárnyi adóbevételt jelenthetett volna 2022-ben. A csoport azt is szeretné, ha a magánrepülőkre kivetett üzemanyagadót legalább a duplájára növelnék a kereskedelmi légi közlekedéshez képest. 

A milliárdosok közül sokan nem örülnek annak, ha kiderül, merre járnak a magángépeikkel. A Twitter tulajdonosa és a Tesla alapítója, Elon Musk – akit az USA legaktívabb magánjetezőjeként tartanak számon – az év elején felháborodásának adott hangot, amikor egy nyomkövető felfedte magánrepülőgépes tevékenységeinek részleteit. 

Musk 2022-ben 171-szer repült privátgépével – a legrövidebb útja mindössze hat percet vett igénybe –, több mint 800 ezer liter üzemanyagot égetett el, és több mint 2000 tonna szén-dioxid-kibocsátásért volt felelős. A milliárdosnak tavaly 4 millió dollár pluszadót kellett volna megfizetnie, ha a javasolt adóemeléseket végrehajtják.

A fellegekbe repítette a magángépforgalmat a reptéri sztrájkhullám és a Covid

A járatok több mint fele 750 kilométernél kevesebbet repült.


 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.