Korábban bejárta a magyar sajtót a hír, hogy a fővárosi közösségi közlekedés egyik szolgáltatója, az ArrivaBus Fülöp-szigeteki buszsofőröket kíván alkalmazni. Világgazdaság megírta, hogy ez nem valami távlati terv: a vendégmunkások a cég közleménye szerint eredetileg januártól munkába is állnának. Nem is kevesen, rögtön húsz sofőr ülne a volán mögé

busz
Fotó: Nyirő Simon / BKK

A Népszava kérdésére Krsják Attila, a VT Arriva csoport kommunikációért felelős munkatárása azonban közölte, hogy a járművezetők képzési programja még nem zárult le. Ez alapján a fővárosi közösségi közlekedésben jelentős szerepet játszó 

ArrivaBus Kft. által szerződtetett Fülöp-szigetekről érkezett 23 buszvezető egyelőre nem állhat munkába. 

A cikk szerint a Fülöp-szigetekről érkezett buszsofőrök körül továbbra is nagy a titkolózás, így nem tudni, hol akadt el a komplex toborzási program keretében kiválasztott munkavállalók novemberben indult „komplex képzési és integrációs” programja. 

Miért van szükség Fülöp-szigeteki buszsofőrökre?

Az ArrivaBus korábban azt írta, hogy a szolgáltatás folytonosságának biztosítása miatt van szükség rájuk. A társaság vezérigazgatója, Körmendi Anikó emlékeztetett rá, hogy a fővárosi közösségi közlekedésben mindennapossá vált a sofőrhiány, de ez világszintű jelenség is egyben. „Nem dőlhetünk hátra arra számítva, hogy egyetlen intézkedés – például a jogosítvány B-ről D-re váltása – önmagában megoldja ezt a helyzetet” – figyelmeztetett.

Jelezte azt is, hogy az elmúlt években számos ajánlattal szólították meg a hazai munkavállalókat, és több mint ezer buszsofőrt képeztek már át. Ugyanakkor a tapasztalatok bebizonyították számukra, hogy több módon kell biztosítani a vállalt feladataik teljesítését, mivel ez minden, Budapesten közlekedő ember érdeke. A külföldi tájékozódásuk fókuszában is az állt, hogy hol találhatnak olyan szakembereket, akiknek felkészültsége magas szintű, és gördülékenyen integrálhatók a munkafolyamataikba. 

Az Arriva külön hangsúlyozta, hogy a filippínó sofőrök ugyanazt a bért kapják, mint a magyar kollégáik. Csakhogy ez nem jelenti azt, hogy nem kerülnek többe. A fővárosi önkormányzat által rendezett novemberi állásbörzén ugyanis elhangzott, hogy a Távol-Keletről hozott munkások foglalkoztatása csaknem 30 százalékkal drágább a toborzási, utaztatási, képzési költségek, illetve az itt-tartózkodás alatt például a lakhatás biztosítása miatt.