BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Megdrágulhat a közlekedés Magyarországon: a baloldali megszorítócsomag komoly pluszköltségeket hozna az autóval rendelkező családoknak

Steiner Attila szerint komoly terhet róna az autótulajdonosokra az a javaslat, mely a nagyobb hengerűrtartalmú autók áfáját és az alkatrészek adóterhét is megemelné. A baloldali megszorítócsomag alapján az autóvásárlás, a javítás és a karbantartás költségei is jelentősen emelkednének, ami különösen a családok mobilitását érintené érzékenyen. A háttéradatok alapján egy most éledező piacot érne újabb negatív hatás.

A Tisza Párt adótervezete drasztikusan megdrágítaná az autósok életét. A Tisza tervei alapján az autók után harminckét százalékos áfát és még vagyonadót is kellene fizetni – hangsúlyozza Steiner Attila energetikáért felelős államtitkár új Facebook-videójában, a baloldali megszorítócsomag kapcsán. Az államtitkár arra reagált, hogy a Tisza Párt javaslata alapján jelentősen növelné a közlekedéssel kapcsolatos kiadásokat.

Megdrágulhat a közlekedés Magyarországon: a baloldali megszorítócsomag komoly pluszköltségeket hozna az autóval rendelkező családoknak
Megdrágulhat a közlekedés Magyarországon: a baloldali megszorítócsomag komoly pluszköltségeket hozna az autóval rendelkező családoknak / Fotó: Csudai Sándor

A baloldali megszorítócsomag plusz terhelet róna az autósokra

„A Tisza adótervezete drasztikusan megdrágítaná az autósok életét” – fogalmazott Steiner, aki szerint a tervezet alapján az 1600 köbcentinél nagyobb motorral rendelkező járművek után 32 százalékos áfát és 6,5 százalékos vagyonadót is fizetni kellene. Bejegyzésében úgy folytatta: „Az áfa emelésével minden drágább lenne: az autóvásárlás, a szervizelés, az alkatrészek – például a fékbetétcsere is. És nem csak pár száz forinttal, hanem akár több tíz- vagy százezer forinttal.”

Az államtitkár szerint a tervezet nem csupán a járművásárlást, hanem a fenntartást is jelentősen megdrágítaná: 

Nem csak megvásárolni és fenntartani lenne drágább az autókat, hanem még egy külön adót is a nyakunkba varrnának.

Steiner Attila azt is hozzáteszi, hogy a javasolt adóemelések szerinte „senkit sem kímélnének”, és a magyar családokat, nyugdíjasokat, vállalkozókat egyaránt érintenék.

A reakció azért kapott hangsúlyt, mert a magyar autópark jelentős része 1600 köbcenti feletti motorral fut, így a tervezett adóemelés – amennyiben valóban alkalmaznák – sok autóst érintene. A bejegyzés nyomán élénk vita indult arról, hogy mennyiben tekinthető luxusnak ez a motorméret, és milyen gazdasági következményekkel járna az érintett járműkategóriák erősebb adóztatása.

Épp hogy magához tér az autópiac, máris agyoncsapná a Tisza áfaemelése

Korábban a Világgazdaság is beszámolt arról, hogy a Tisza Pártnak szánt baloldali megszorítócsomag szerepel az 1600 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú autók és alkatrészeik áfájának megemelése. Az említett motormérettel rendelkező autók jellemzően az átlag magyar családok mobilitását biztosítják, és nagyrészt közel sem a luxuskategóriába tartoznak.

Az idei évben november végéig 117 510 új autó került forgalomba, ami 7,1 százalékkal több, mint a 2024-es időszakban, és 17,8 százalékkal haladja meg a 2023-as értéket a Carinfo összesítése szerint. A kishaszonjárművek esetében 

a kumulált adat 21 238 darab, ami 6,4 százalékos csökkenés 2024-hez képest, viszont 11,1 százalékos növekedés a 2023-as bázishoz mérten.

A számadatokból az látszik, hogy épphogy csak kezd magához térni a hazai autópiac az orosz-ukrán konfliktus okozta sokkból. Azonban már most borítékolható, hogy ezt a visszafogott növekedést is agyoncsapná, ha bekövetkezne a Tisza Pártnak készült baloldali megszorítócsomagban felvázolt, autókra és azok alkatrészeire kivetni tervezett áfaemelés.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.