A Demokrata Párt közvélemény-kutatói az elmúlt három és fél évet azzal töltötték, hogy felkészüljenek a következő 75 napra. A legutóbbi elnökválasztás egy „ó, a francba” pillanat volt számukra: Joe Biden szorosabb különbséggel győzte le Donald Trumpot, mint azt a közvélemény-kutatások sugallták. A demokraták arra is számítottak a pollok alapján, hogy növelni fogják többségüket a képviselőházban – ez sem jött be.
Ez arra késztette a párt öt vezető közvélemény-kutató cégét – amelyek általában versenyeznek az üzletért –, hogy együttműködjenek, megnézzék, hogy mit rontotttak el. Így most, hogy Kamala Harris már az első hónapban, amikor jelöltként elindult, utolérte Trumpot a felmérésekben, a demokraták elgondolkodtak: mennyire valós folyamatokat mutatnak a számok?
A héten tartott demokrata konvención is igyekeztek lecsendesíteni a túláradó lelkesedést. A legfontosabb Harris-párti támogató szervezetek (szuper PAC) képviselői szerint túlságosan optimisták (az ő szempontjukból) a közvélemény-kutatások. A demokrata közvélemény-kutatók szerint – még ha a felméréseik helytállóak is – Trumpnak továbbra is számos területen nagy az előnye.
Az adatokban rengeteg figyelmeztető jel rejtőzik: A Navigator Research nevű demokrata kommunikációs cég megbízásából készült és a kongresszus alatt bemutatott felmérés szerint
Harris és Trump lényegében döntetlenre áll a csatatérállamokban.
(Vagyis azokban az államokban, amelyeknek nincs egyértelmű demokrata vagy republikánus preferenciájuk, így megnyerésük döntő lehet az elnökválasztás kimenetele szempontjából.) A választók preferenciáival legjobban korreláló jelöltjellemzők pedig például, hogy
a felmérésben általában Trumpnak kedveztek. Aztán ott van még a közvélemény-kutatások hibahatárának kérdése. A pollok 2016-ban és 2020-ban is alábecsülték Trumpot.
A demokrata közvélemény-kutatók „rendcsinálási” programjának fontos része volt egy kísérlet Wisconsin államban. Ennek célja nem a választási eredmény előrejelzése volt, hanem annak megállapítása, hogy milyen különbségek lehetnek egy hosszú, egy hónapos felmérés – amelyben többféle módon, például házról házra járva keresik meg az embereket – és egy tipikus, néhány nap alatt végzett, telefonos vagy internetes felmérés között.
A fő megállapítás:
a szokásos közvélemény-kutatások olyan szavazókat érintenek, akik jobban elkötelezettek a politika iránt, és fontosabbnak tartják az identitásuk szempontjából.
Ez a fajta torzítás nem feltétlenül okozna problémát egy alacsony részvételi arányú vagy félidős választáson, mivel ott pontosan ezek a választók jelennek meg nagyobb arányban. De egy elnökválasztási versenyben, amikor az alacsonyabb választási hajlandóságú szavazók is elmennek voksolni, ez bizony gondot okozhat.
Harris indulása több területen is jócskán megváltoztatta a kampány dinamikáját. Ám a Politico által megkérdezett demokrata közvélemény-kutatók óvatosak azzal kapcsolatban, hogy néhány hét után felborítsák a választásokra kidolgozott modelljeiket.
Látnunk kell, hogy a dolgok sok felmérésen keresztül változnak, mielőtt megváltoztatnánk a modelleket
– mondta egyikük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.