Lázár János: Karácsony Gergely miatt még a Fideszből is megkóstolgattak
„Több mint tízmillió vármegye- és országbérletet adtunk el, 2024-ben 800 millió utazásra lehet számítani a tarifareformnak köszönhetőn. Ez az ország legnagyobb rezsicsökkentése” – jelentette ki Lázár János építési és közlekedési miniszter.
A miniszter azt is elmondta, hogy 4,5 millió magyar járt jól az új rendszerrel, és úgy fogalmazott, hogy
még a Fideszből is megkóstolgatták, hogy az önkormányzati választás előtt miért egyezett meg Karácsony Gergellyel.
A politikus azt is közölte, hogy az állandó lakóhellyel rendelkező magyar állampolgároknak az állam köteles naponta háromszor oda-vissza, átszállás nélkül biztosítani a közlekedést a lakóhely és a járásközpont között. A miniszter közlése szerint ez 500 településnél nincs megoldva, és 150 település egyáltalán nincs bekötve a tömegközlekedésbe.

Az építési és közlekedési miniszter elmondta, jelenleg a 6500 kilométernyi vasúti pálya több mint 50 százalékában sebességkorlátozás van, ezért nem lehet tartani a menetidőket.
„Tizennégy év alatt 1200 kilométernyi vasút készült el, és most arra vállalkozunk, hogy vasutat építünk. Ennek érdekében a kormány felhatalmazott, hogy az Európai Beruházási Bankhoz (EBB) forduljak hitelkeretemmel.
Magyarország minimálisan egymilliárd eurós kérelemmel fordult az EBB-hez, amit egymilliárd eurós saját erővel egészítve ki, mintegy 880 milliárd forintot meghaladó mértékben egy új vasúti pálya építési programba kezdünk”
– jelentette ki. Hozzátette, hogy a hitelkérelem 30 évre szólna és 500 kilométernyi új vasutat akarnak ebből ebből építeni négy év alatt.
A miniszter elmondta, hogy a programhoz elnyerte Orbán Viktor kormányfő, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és Varga Mihály pénzügyminiszter támogatását is.
Ez egy nagyon-nagy vállalás. Nemcsak azért, mert ezzel Magyarország adósságát növeljük, hanem azért is, mert a magyar költségvétésnek 50 százaléknyi önerőt, azaz egymilliárdnál több eurót kell biztosítani
– hangsúlyozta.
Felújítják a többi között a Kiskunfélegyháza–Szeged vonalat, Székesfehérváron és térségében fejlesztenek. Villamosítanak, megépítik a Gubacsi-hidat is. A budapesti HÉV-ek felújítását is tervezik, de ezt csak akkor, ha megérkeznek az uniós pénzek.
Azt is mondta, hogy 45 év a vasúti járművek átlagéletkora, ennek orvoslására Magyarországon folytatódik a járműgyártás, ehhez azonban nemzetközi tudásra is szükség van, vagy az állam vásárol új járműveket, ezt leggyorsabban a GySEV-nél tudják megtenni.
Újságírói kérdésre elmondta, hogy
vonatfelszámolásról nincs szó, az ipari területeknél új vonalak létesítése releváns, például Debrecenben, később Szegeden és Pécsett is, de az 500 kilométernyi fejlesztés a meglévő pályák feljutását és a Gubacsi-hidat érintik.
Egy másik kérdés válaszolva azt mondta, hogy két nagy projektet ajánl a kínai befektetőknek: az egyik a V0-s vasútvonal megvalósítása, amely a főváros belső területeit mentesítené az vasúti teherforgalomtól, a másik pedig Budapest belvárosának vasúti összekötése a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérrel.
Kínai finanszírozást és kínai kivitelezést jelent mindkét esetben, a Nyugati Pályaudvar és a repülőtér összekötésénél felmerül a koncesszió lehetősége is
– tette hozzá.
Lázár János elmondta azt is, hogy prioritásként kezeli a repülőtérre vezető úthálózat fejlesztését, és hozzátette, azt szeretné, hogy még ebben a ciklusban elkészüljön a hatsávos út a belváros és a reptér között.
Ha megépül az út, akkor kérdés, hogy a vasútra mennyire lesz szükség. Egyelőre az útra van pénz. Semmilyen vasúti fejlesztésre nincsen most forrás
– mondta. Hozzátette, hogy a Nyugati pályaudvart és a belvárost összekötő külön vasút mellett az a legfontosabb érv, hogy a befektetésre külön tudna a magyar állam Kínával megegyezni.

