BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lázár minisztériuma szerint Európában már rég megcsinálták azt, amit itthon is akarnak a pályaudvarokkal

A minisztérium szerint csak a magántőke bevonásával érhető el a pályaudvarok hosszú távú fejlesztése.

„Az állomásfejlesztési program esetében is, mint mindig, mindenki szakértő lett a kormányellenes berkekben” – fogalmazott korábban az Építési és Közlekedési Minisztérium. 

Lázár minisztériuma szerint Európában már rég megcsinálták azt, amit itthon is szeretnének a pályaudvarokkal / Forrás: Facebook / Építési és Közlekedési Minisztérium

A minisztérium közlése szerint Magyarországon a vasútállomásokat érintő beruházások eddig főként állami és uniós forrásokból valósultak meg, de most úgy látják, hogy 

csak a magántőke bevonásával érhető el hosszú távú fejlesztésük, és minőségük megőrzése. 

Korábban a Világgazdaság megírta, hogy országszerte pályaudvar-felújításba kezd az állam, lapunk megkeresésére a minisztérium közölte, hogy országos szinten hét kiemelt, nemzetközi forgalmat is bonyolító nagyállomás fejlesztésére érkeztek pályázatok: 

a Keleti, a Nyugati, a Déli, illetve a Kelenföldi pályaudvar, illetve a Győrben, Debrecenben és Szegeden található vasútállomások esetében.

Hegyi Zsolt, a MÁV csoport vezérigazgatója korábban pedig közölte, hogy három kategóriában, összesen hatvankét helyszínre érkeztek pályázatok. A szám nem végleges, a kisebb települések állomásépületei esetében a január 31-i határidőt követően is lehet pályázni. 

Lázár János egy korábbi interjúban úgy fogalmazott, azt szeretné, ha 2025-ben, 2026-ban az „összes pályaudvaron történne valami, ami jó az utasoknak és jó az ott dolgozóknak”.

Vannak olyan vasúti pályaudvarok, amelyeket át lehetne alakítani kereskedelmi központokká

– fogalmazott a miniszter. Beszélt arról is, hogy hogy Nyugat-Európában ma már számtalan pályaudvar bevásárlóközpontként is funkcionál, például Bécsben is. Az osztrák példákról itt írtunk bővebben

Az Építési és Közlekedési Minisztérium nemrég több példát is hozott az európai vasútállomások üzemeltetésére:

  • Lengyelországban magánbefektetőkkel közös vállalkozások alapultak, ahol az állomások mellett bevásárlóközpontok és irodák is épültek – úgy, mint Warszawa Zachodnia, Katowice Osobowa.
  • Svédországban az állomásokat piaci alapon működő társaságok üzemeltetik.
  • Portugáliában koncessziós modellel dolgoznak, amelyben magáncégek végeznek állomásfelújítást és üzemeltetést, miközben új kereskedelmi egységeket is létrehoznak.
  • Nagy-Britanniában pedig a helyi közösségekkel való együttműködéssel és ingatlanberuházásokkal próbálták a minőséget garantálni.

A minisztérium szerint Magyarországnak a lengyel modell „a legjobb kiindulópont”, éppen ezért indulnak el ezen az úton. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.