BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Falat épít a Mol a szennyezett talaj köré

Soron kívüli munkára kényszerült a Mol. Egy fallal keríti el Gárdony külterületén azt a talajrészt, amelybe szennyezés került egy termékvezeték tavaly októberi sérülése miatt.

Fontos előrelépés történt a Mol által végzett kármentesítés során Gárdony zártkerti területén, ahol egy termékvezeték repedése szennyezte a talajt. A társaság – mint írja – a hatóságnak benyújtott tényfeltárási záródokumentációnak megfelelően izolációs falat épít, amely hosszú távon megakadályozza a szennyezés továbbterjedését. A fal építése mintegy félmilliárd forintba, a teljes kármentesítés több mint egymilliárdba kerül.

szennyezés
A Mol falat épít a gárdonyi szennyezés köré / Fotó: Mol

Szétúszna a szennyezés az agyagos rétegszint felszínén

Az izolációs fal építése során 1,3 méter átmérőjű, körülbelül 27 méter mély, egymással átfedő furatok készülnek. A furatban a fellazított talajt vízzel kevert cement, bentonit zaggyal töltik ki. Ez az anyag vízzáró réteget alkot, gátolva a szennyezés esetleges továbbterjedését – magyarázza a közlemény.  (A Világgazdaság korábbi cikke szerint az MVM is hasonló kármentesítésre készül a volt óbudai gázgyár területén, de még nem választotta ki a megfelelő technológiát.) 

A falra azért van szükség, mert a talajba jutott üzemanyag egy 15-17 méter mélyen fekvő agyagos rétegen (úgynevezett fekün) terül szét. Mivel a fekü enyhén lejt, nem zárható ki, hogy azon a szennyezés lassan, de folyamatosan tovább mozog. A legmegbízhatóbb megoldás ilyenkor egy folyadékzáró izolációs fal, amely az üzemanyag és a felszín alatti víz áramlási irányát egyaránt figyelembe veszi– idézi a közlemény Tamás Csabát, a kivitelező Békés Drén cégvezetőjét.

Teljes kártalanítást ígér a Mol

A szennyezés egy 30-40 méter sugarú kört érint és nem terjedt tovább. Az újabb technológiát azért veti be a Mol, hogy ez hosszú távon is így maradjon. A társaság az elmúlt hónapokban egy automatizált rendszerrrel napi 700-1300 liter üzemanyagot távolított el a talajból.

A falat a Mol mintegy félmilliárd forintból építi fel, a teljes kármentesítésre fordított pénz pedig a milliárdos nagyságrendet is meghaladhatja.

  • A fal kiépítése nagyjából egy hónapig tart.
  • Az előkészítéssel és a helyreállítással együtt mintegy 2,5 hónapot vesz igénybe.
  • A résfal kialakítása után a Mol teljes körű helyreállítást és kártalanítást végez.

Amikor a kútból kész üzemanyag jön fel

A Mol 2024 októberében észlelt repedést a Százhalombattát Péccsel összekötő termékvezetékén Gárdony zártkerti részén. A Mol azonnal cselekedett, és az eset óta folyamatosan dolgozik a szennyezés felszámolásán, valamint a terület helyreállításán. A károk mielőbbi elhárításának érdekében már mintegy 1614 tonna szennyezett földet szállított el. Ezután megkezdte a szennyezés felmérését, amelynek során kutatófúrásokat mélyítettek. E lefúrt kutakat úgy alakították ki, hogy ha azokban gázolaj-, illetve benzinszennyeződést találnak, azt ki tudják onnan termelni.  

Jelenleg 30 üzemanyag-eltávolító kút működik a területen.

Ezekkel kezdetben naponta 500-600, majd az automatizált, telepített szivattyúkkal működő rendszer üzembe állítása után már napi 700-1300 liter üzemanyagot távolítanak el a talajból. Eddig összesen közel 100 köbméter üzemanyagot termeltek ki. A felszín alatti közeg szennyezettségét további monitoring kutakkal követik nyomon. Így most 35-40 figyelőkút található a területen. A Mol rendszeresen egyeztet az illetékes hatóságokkal, az önkormányzattal és tájékoztatja a lakosságot is.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.