A korábbi évek trendjéhez viszonyítva az idén kisebb mértékben nőtt a magyar légteret használók száma – erről az állami légi forgalmi szolgáltatótársaság tájékoztatta a Világgazdaságot. A HungaroControl Zrt. – válasza szerint – az év első hét hónapjában csaknem 535 ezer repülőgépet navigált a Budapest Repüléstájékoztató Körzetben, vagyis a Magyarország államhatára által körbezárt területen, ahol 14 ezer méteres magasságig nyújtanak légi forgalmi szolgáltatást.
E számba beleértendő az átrepülő forgalom, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren le- és felszálló járatok és a nem ellenőrzött légtérben közlekedő, jellemzően kisebb repülőgépek is.
A tavalyi hasonló időszakban e szám valamivel meghaladta az 532 ezret, ami éves alapon 9,8 százalékos növekedés volt. Ehhez képest tehát az idei néhány ezres bővülés valóban elenyésző.
Mindez azt jelenti, hogy eddig 60 százalékkal több gép közlekedett az idén, mint a koszovói megbízatásunk első, 2014-es évében összesen – emelte ki a társaság.
Az úgynevezett Kfor-szektor mutatóit látva a magyar légi irányítás előzetesen azt becsüli, hogy a múlt év után az általa kezelt magyarországi és a koszovói légi forgalom együtt az idén is eléri az egymillió repülőgépet.
A magyar légtér átrepülő forgalmának mérséklődése és a Kfor-szektor élénkülése egyébként összefügg.
A kerozin árának lassú drágulásával ugyanis a légitársaságok egyre inkább természetes útvonalat terveznek a járataiknak, és nem annak alapján rajzolják meg, hogy melyik útiránynál alacsonyabb a légi irányítás díja.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatják