Logisztika

Az M3 középső szakaszának legmélyebben fekvő állomásait korszerűsítik

Január 11-én az alagút korszerűsítése is elindult, így teljes körű rekonstrukció zajlik mintegy öt kilométer vonalszakaszon.

Az M3 metróvonal középső szakaszán a hét legmélyebben fekvő állomás átfogó korszerűsítése történik. A belvárosban már 2020 márciusában elkezdődött az Arany János utca és Ferenciek tere állomási felújítása, majd júliusban a Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák, novemberben pedig a Nyugati pályaudvar, Deák Ferenc tér és Kálvin tér állomások is az utasforgalom elől elzárt építési területekké változtak.

Idén január 11-én az alagút korszerűsítése is elindult, így teljes körű rekonstrukció zajlik mintegy öt kilométer vonalszakaszon.

Az állomások utastereiben néhány motívumtól eltekintve már semmi sem idézi meg az egykori látványvilágot. A jellegzetes burkolatok, bútorok eltűntek, az elbontott anyagok a peronokon zsákokban és halmokba deponálva sorakoznak, hogy egy éjszakai vagy hétvégi kiszállítással a BKV Zrt. Kőér utcai telephelyére kerüljenek.

Fotó: BKK

Az utasokat szállító, több mint negyven éves mozgólépcsők bontása az egyik legnehezebb feladat, hiszen több tonnás elemeket kell mozgathatóvá tenni, és a szűk aluljárókon vagy leadónyílásokon keresztül, többnyire a felszínen, közúti forgalomban eljuttatni a célállomásra. Az Arany János utca és Ferenciek tere állomásokon a peron és felszín közötti kapcsolatot már ideiglenes lépcsőszerkezet biztosítja, a többi állomáson egy-egy meghagyott mozgólépcsőn keresztül lehet közlekedni.

Az elektromos- és gépészeti rendszerek bontása szintén kihívásokat jelent, hiszen a földalatti áramellátást és a friss levegővel való ellátást ideiglenes berendezések kiépítésével kell pótolni. Az ideiglenes elektromos rendszer működtetéséhez a peronok alatt található kábelcsatornák alacsony, szűk tereiben kábelazonosításokat, és kiváltásokat végeznek.

A mintegy harminc méteres mélységben található főszellőzőket darabokra bontják, a kisebb elemeket keskeny lépcsőkön, zsákokban hordják a peronszintre,

a nagyobb alkatrészek összekötő alagutakon jutnak a pályára és vasúti szállítókocsikon, úgynevezett pőrekocsikon hagyják el az állomás területét.

Az üzemi területek sok esetben átalakulnak, igazodva a korszerű, kisebb méretű gépészeti rendszerek, berendezések helyigényéhez, így a terveknek megfelelően a szerkezeti átépítések már több helyszínen megfigyelhetők.

A metrófelújítás kezdete óta kiemelt figyelmet fordítunk az azbeszt tartalmú anyagok, szigetelések beazonosítására és szakszerű eltávolítására. A kitűnő hőszigetelő tulajdonságokkal rendelkező, egykor világszerte közkedvelt építőanyag a vonal középső szakaszának állomásain is megtalálható. Az azbesztmentesítés szigorú szabályait betartva már folyik a zónák kiépítése, és a területek minden egészségre káros anyagtól való megtisztítása.

A Deák Ferenc téri állomás akadálymentes elérését biztosító felvonó kiépítése tavaly tavasz óta tart az Erzsébet téren. A huszonöt éve ide tervezett Nemzeti Színház alapozása során elkészült liftakna feltárása és bányászati módszerrel 26 méterre történő mélyítése már befejeződött, és elkészült az az összekötő folyosó is, ami kapcsolatot teremt a metróállomás peronszintjével.

Fotó: BKK

Az alagútban a sínpálya vegyszeres tisztítását, valamint előkészítő munkafolyamatokat végeznek, többek között geodéziai felméréseket és az új kábeltartó rendszerek elhelyezésének szemléjét tartják. A bal vágány napokon belüli elbontásával pedig elkezdődik a pálya teljes rekonstrukciója.

Bár a Nagyvárad téren és a Lehel téren még közlekedik a M3 metró, mindkét állomás korszerűsítésének előkészítése zajlik. A Nagyvárad tér metróállomás környezetében már közműkiváltásokat is végeznek, ami a felszíni felvonók beépítése miatt szükséges, hiszen a felújítást követően a teljes vonal akadálymentes lesz.

M3-as metró BKK metrófelújítás
Kapcsolódó cikkek