BUX 39,707.19
+0.96%
BUMIX 3,780.03
+1.95%
CETOP20 1,793.99
-0.41%
OTP 8,534
+1.72%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+0.47%
+0.59%
+0.20%
ZWACK 18,500
-0.27%
+4.97%
ANY 1,565
-1.26%
RABA 1,125
+2.27%
0.00%
+3.42%
+2.58%
-1.90%
+1.81%
+5.69%
+0.92%
0.00%
-1.22%
OTT1 149.2
0.00%
+23.89%
MOL 2,950
+1.30%
+3.64%
ALTEO 2,410
+2.12%
0.00%
0.00%
EHEP 1,050
+1.94%
0.00%
+0.77%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+11.94%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-0.39%
0.00%
-3.45%
+0.40%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
-0.46%
NAP 1,240
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

A K&H és az OTP is hitelezne a BKV-nak

Évente több mint félmilliárd forint lenne a kamata annak a hitelnek, amelyből megújítanák a budapesti tömegközlekedés buszflottáját. A főváros szerint olcsóbb kölcsönt felvenni, mint a régi járműveket üzemeltetni.

Tíz év futamidőre venne fel 30 milliárd forint kölcsönt a BKV három banktól

– olvasható a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott előterjesztésben. A Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes jegyezte javaslat április elején kapta meg Karácsony Gergely engedélyét – a főpolgármester a veszélyhelyzet idején önállóan gyakorolja a Fővárosi Közgyűlés feladat- és hatáskörét –, így a BKV ekkora fejlesztési hitelt vehet fel buszflottája megújítására. A megkötendő hitelkeret-szerződések azonban csak akkor lépnek hatályba, ha a kormány előzetesen hozzájárul a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló, 2011-es törvény értelmében.

Az erre vonatkozó kérelmet a Fővárosi Önkormányzatnak mint a közlekedési társaság egyedüli tulajdonosának kell benyújtania. A BKV úgy számol, hogy a 30 milliárd forintos hitelkeretből legkorábban 2022-ben hívhat le.

Fotó: MTI /MTVA

A budapesti cég a finanszírozási beszerzést ­megversenyeztette a közvetlenül meghívott tizenkét bank között. Kötelező érvényű aján­­latot hat bank nyújtott be, ezekből négy hitelkeretet választott ki a vállalat igazgatósága és felügyelő­bizottsága. A K&H Bank Zrt. 20 milliárdot hitelezne, és nem vár el önerőt, nem számol fel sem rendelkezésre tartási jutalékot, sem egyszeri díjat.

A kamatfelárat évi 0,86 százalékban állapította meg. A Gránit Bank Zrt. 3 milliárdot ajánlott 10 százalékos önrész és 0,9 százalékos kamatfelár mellett, az OTP Bank Nyrt. pedig két hitelkerettel összesen 7 milliárdot.

Az első 5 milliárdról szól 1,4 százalékos kamatfelárral és fél százalék egyszeri díjjal, a második 2 milliárdról, 10 százalékos önerőhöz kötve, 1,5 százalékos kamatfelárral és szintén félszázalékos egyszeri díjjal. A városvezetés azt tervezi, hogy először az önerő és a kamatmérték szempontjából is legkedvezőbb, azaz nullaszázalékos saját részt tartalmazó, 20 milliárd forintos hitelkeretet hívná le, az önerős hitelrészt pedig leghamarabb 2023-ban.

A nyertes ajánlatok átlagos kamata háromhavi Bubor plusz 1 százalék éves szinten, a teljes összegre számítva tehát évi 525 millió forint. Erre jön az OTP 7 milliárd forintja után fizetendő 0,5 százalékos egyszeri díj (35 millió forint), és elő kell teremteni mintegy 500 millió forintot is, ennyi a 10 százalék önerő 5 milliárd forintnyi kölcsön esetében.

A nyertes bankok összességében mérsékelt kamatfelár és banki költség mellett, kedvező önerőfeltételekkel és a szokásost nem meghaladó fedezeti elvárások meghatározásával tettek ajánlatot

– összegzett a főváros. Szerintük az autóbuszflotta megújítása – azonkívül, hogy ez a szolgáltatás minősége és a műszaki állapotok miatt is rendkívül sürgető – környezetvédelmi és gazdasági szempontból is észszerű. Az utóbbi kapcsán Kiss Ambrus egy BKV-elemzésre hivatkozott, amelynek konklúziója, hogy a lecserélendő flottarész üzemeltetésén tíz év alatt megtakarítható kiadások több milliárd forinttal haladják meg az adósság költségeit. A hitelből a 380 legrosszabb buszt váltaná ki a főváros, vagyis az összes magas padlóst és klimatizálás nélkülit. Ezzel a BKV buszparkjának átlagos kora öt év alá csökkenne.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek