A 2022-es évet inkább a kifutó projektek jellemzik, és a vasúti nagyberuházások tervezése is elakadni látszik a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közbeszerzési tervei alapján – írja összefoglalójában a Magyar Vasút. Ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy e tervek csak a kormányzati prioritások változatlanságának függvényében tekinthető pontosnak – ennél kevesebb, vagy részben más tenderek is kiírhatók –, de mindenképp jelzésértékű, hogyan fejlődhet a magyar vasúti infrastruktúra.

Fotó: NIF

A szaklap elemzése alapján a NIF fejlesztési listáját a vasútvonalak átépítése, a szűk keresztmetszeteinek felszámolása helyett elsősorban plasztikai, utaskényelmi beavatkozások uralják. Bár számos állomásépület felújítása is szerepel a tervek között, és lendületet kaphat a régóta tervezett intermodális csomópontok kialakítása is, igazi újdonságot nem talált a cikk szerzője.

Bár megszülethetnek a nagysebességű vasútvonalak tervezésének és építésének műszaki szabályai, a cikk szerint azért itt

„nem kell feltalálni a kanálban a mélyedést”, mert csak le kell fordítani magyarra a hazaihoz leginkább hasonló külföldi nagysebességű vonalak érintett szabványait.

A vasúti árufuvarozást segíti például a debreceni BMW-gyárhoz, illetve a Metrans új zalaegerszegi konténerterminálhoz kapcsolódóan egy-egy fejlesztés. Mindazonáltal a Magyar Vasút azt írja, hogy összességében kissé megakadni látszik az a törekvés, hogy 2030-ra a TEN-T hálózat megfelelő kiépítettséggel elkészüljön, az elmúlt év(ek) tervezetten felüli költségei és a fejlesztési forrásokhoz az EU-val fennálló politikai természetű viták egyértelmű lenyomatot hagytak a NIF-es kiírásokon.

Állomások a fókuszban

A lap ismertet 15 idei NIF projektet. Ebből sok különböző szintű állomásfejlesztést, felújítást, parkoló-kialakítást, intermodális kapcsolat létesítést takar a Budapest-Esztergom vasútvonalon, Székesfehérváron, 13 dél-balatoni és 15 észak-balatoni helyszínen, valamint a debreceni, a zalaegerszegi, a kőszegi, a szegedi, a nyíregyházi és a bicskei állomáson, illetve pályaudvaron. Zalaegerszeg és Zalaszentiván között előkészítik a kapcsolódó vasúti bekötéseket, Zalaszentiván és Nagykanizsa között a vasúti vonalszakaszt. Debrecen állomás Külső Fatér területén három vágányos kisállomás épül, és már tart a 108-as vonal új második vágányának bevezetése a peronos vágányokig. A NIF az idén több vonalszakaszon megszünteti az uniós átjárhatósági szabványok szerinti hiányosságokat. Kidolgozza a vasúti tengelysúlymérési rendszert is, sőt, három helyen kísérletként el is indítja.

Sok száz kilométer a NIF mögött

A NIF Az ország egyik legnagyobb állami beruházó cégeként a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusban mintegy 650 kilométer gyorsforgalmi utat, 220 kilométer főutat és közel 335 kilométer vasútvonalat épít vagy újít fel, valamint 200 kilométer vasútvonalat villamosít  olvasható a társaság honlapján. 2017 óta a feladatai közé tartozik az intermodális csomópontok, önálló kerékpárutak és vasúti GSM-R rendszerek kiépítése, illetve belvízi hajózási fejlesztésk is.