Jövő januárban kezdi meg működését az erős magyarországi jelenléttel rendelkező, ausztriai Rail Cargo Group (RCG) közelmúltban, több év előkészület után a sanghaji ipari övezetben alapított leányvállalata.

Forrás: RCG

A csoport abban bízik, hogy a bizonytalan gazdasági és logisztikai helyzet rendeződése után a korábbinál is lendületesebben fejlődik az Európa és a selyemúton fekvő ipari övezetek közötti áruforgalom – erről Kovács Imre, az RCG igazgatósági tagja, egyben a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnöke beszélt újságíróknak. Meglátása szerint a termékek fuvarozásáért folyó versenyben az RCG versenyelőnyben van több mint ötven hálózati és számos egyedi összeköttetésével. A kínai megrendelőknek az RCG partnereivel átfogó, end-to-end logisztikai szolgáltatásokat kínál Európában, összeköti az európai csomópontokat és kikötőket Kína gazdasági központjaival.

Az RCG a kínai fuvarok szervezésében eddig az egyik leányvállalatán, a Rail Cargo Operatoron (RCO) keresztül vett részt, ám 2023-tól saját kézbe veszi a tevékenységet. Az új kínai leányvállalat vezetésében szerepet kapott Kovács Imre is.

Csúcsokat dönt az intermodális forgalom

A Rail Cargo Operator – Hungaria 2022 első háromnegyed évében történetének eddigi legnagyobb forgalmát érte, el döntően éppen a távol-keleti konténerekkel: szeptember végéig 83 ezer TEU-t (szabványkonténert) továbbított, 10 százalékkal többet, mint 2021 azonos időszakában.

Pedig igencsak megromlottak a működési feltételei: míg tavaly 150 kínai konténervonat érkezett Magyarországra Záhonyon át, az idén az Ukrajnában folyó háború miatt egy szál sem.

A szerelvények a lengyelországi Malaszewicze határátkelő felé kerülve érkeztek Magyarországra, később, az útvonal telítődésével a tengeri selyemút részaránya nőtt meg, részben annak köszönhetően, hogy a gazdasági visszaesés miatt kedvezőbbé váltak a fuvardíjak.

Mint Kovács Imre ismertette, a záhonyi szárazföldi útvonal kiesése növeli a Kínából Kazahsztánon, a Kaszpi- és a Fekete-tengeren át a romániai Konstancáig vezető, úgynevezett Middle Corridor működtetésének realitását. 

Az új összeköttetés nagyon összetett vasútlogisztikai szervezést igényel, mivel a vonatokat a Kaszpi- és a Fekete-tengeren kompokkal kell átvinni, majd Konstancából az unió belsejébe juttatni. Az útvonalon már tesztvonat is közlekedett.

A tűzifaprogram egyeskocsi-szolgáltatással teljesíthető

Az erdőgazdaságokban lakossági tűzifaprogram keretében kitermelt hengeres tűzifát kizárólag a Rail Cargo Hungaria juttatja el a kijelölt 152 érékesítési pontra. A kezdeményezés indulása óta több mint 12 ezer tonna fát fuvarozott célba a hatósági áras termékből. Ez mintegy 300 megrakott vasúti teherkocsit jelent, amelyek együtt már több ezer kilométert tettek meg az országban. A program számára szükséges fával elsősorban a dunántúli erdőgazdaságok rendelkeznek. Az ott kitermelt mennyiség a fában szegényebb alföldi régióba és Budapest vonzáskörzetébe kerül. 

A társaság úgy tudta elvállalni az egész országra kiterjedő feladatot, hogy eleve rendelkezik egy országos lefedettségű vasúti egyeskocsi-fuvarozási szolgáltatással. A fa begyűjtése és terítése ugyanis tipikus egyeskocsis feladat: az erdőgazdaságok által a berakóhelyekre alkalmanként eljuttatott két-három vagon fát teherkocsira rakva az RCH mozdonyai elvontatják a rendezőpályaudvarra, ahol vonatba sorozzák és irányvonatként fuvarozzák el őket a célállomásra. 

Egy-egy ilyen fuvarfeladat teljesítésekor négy-öt tolatásra van szükség minden egyes rendezési ponton, külön tolatómozdonnyal. 

Az RCH országszerte 15-20 berakóhelyről fuvarozza el a fűtőanyagot. Ez az időigényes, rendkívül összetett vasútlogisztikai műveletsor szakképzett munkaerőt és speciális eszközállományt igényel. A felsoroltak magas költségeinek fedezéséhez a magyar kormány 2021 második felében bevezetett egyeskocsi-támogatási rendszere járul hozzá.

Az állam a pályázható állami támogatással megteremtette a nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen vasútlogisztikai tevékenység fenntartásának feltételeit. A támogatás éves kerete 6,4 milliárd forint. A tevékenység – ahogyan a tűzifa továbbításának példája is mutatja – a legösszetettebb és ezért a legköltségesebb vasútüzemi eljárás. E tevékenység során jut el az iparvágányokról és az állomási rakodókról akár egy-két vagonnyi áru is a célállomásra. 

A támogatás azzal, hogy hozzájárul a nyilvánvalóan magas fajlagos költségek fedezéséhez, lehetővé teszi csaknem 700 magyarországi kis- és középvállalat alapanyag-ellátását és készáru-kiszállítását.

A Rail Cargo Hungaria országosan 600 állomásról és 400 iparvágányról továbbít szórt küldeményt. Az egyeskocsi-fuvarozás támogatásának fenntartása a jelenlegi feszített pénzügyi helyzetben is nélkülözhetetlen – hangsúlyozta Kovács Imre.

A vasút versenyképességének megőrzése érdekében alapvetően fontos a kombinált és az irányvonati fuvarozás támogatásának megkezdése is.

Gabona is érkezik konténerben

A háború kitörése óta Záhonyba nagy számban érkeznek ukrán eredetű árut szállító konténerek, amelyekben étolajat és főleg élelmiszeripari alapanyagokat szállítanak. Ez az idén eddig 4 ezer TEU mennyiséget tett ki.  

Míg korábban elenyésző volt az RCH ukrajnai teherforgalmában a gabona részaránya, ez az év második harmadában megugrott. A társság 2022 első 9 hónapjában összesen 2,57 millió tonna árut hozott át Záhony körzetében, 146 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. 

E mennyiség fele vasérc volt, a második legnagyobb tétel az említett gabona és olajos magvak.

A gabona részaránya a tavalyi 2 százalékról 20 százalékra nőtt, a mennyisége pedig összesen mintegy 560 ezer tonnát tett ki az év eleje óta. Az ukrán forgalom prognózisa szerint évi 2-4 millió tonna többlettel lehet számolni.

Az ukrán gabona továbbításának gördülékenyebbé tételéről folyamatos az egyeztetés a Technológiai és Innovációs Minisztérium és a MÁV illetékeseivel, augusztus végén pedig Kovács Imre egyeztetett Ukrajnában az ukrán államvasút vezetőivel. Megállapodtak az ukrán áruk továbbításának gyorsítását szolgáló intézkedésekről.

Az RCO Ukrajna számára – a blokkolt fekete-tengeri kikötők pótlására – az adriai kikötők felé új logisztikai útvonalat épített ki, és Magyarországon keresztül megnyitotta az utat a tengeren érkező távol-keleti áruk előtt.