Hat európai országot felölelő tesztkörút keretében digitális automata központi ütközővel (DAC) felszerelt vonat érkezett Magyarországra a napokban. A DAC-ot, a vasúti ágazat jövőbe mutató technológiáját a hatóságok, a magyar vasútvállalatok vezető képviselőinek és a szakembereknek a Rail Cargo Hungaria (RCH) szakmai rendezvényen mutatták be. A technológia véglegesítésében a hazai tesztek eredményét is figyelembe veszik.

RCH Rail Cargo Hungaria
Épp jókor jött a fejlesztés, nincs elég munkaerő a tehervagonokhoz.
Fotó: Vörös Attila

A németországi DB Systemtechnik vállalat – amely a fejlesztés minden fázisában részt vett – koordinálja az európai tesztkörutat. A DAC egységes bevezetésének célja, hogy megteremtse az európai vasúti árufuvarozás automatizálásának és digitalizálásának előfeltételeit. Az ÖBB Rail Cargo Group (RCG) tagja a DAC tesztelésére hat európai vasútvállalat által alapított konzorciumnak (DAC4EU), amely koordinálja az új kapcsolókészülék fejlesztését és a megfelelő típus végső kiválasztását.

A technológia bevezetése 2028-ban kezdődhet

Jelenleg a teherkocsikat manuálisan kapcsolják össze. A megfelelő illeszkedést a vonatba sorozásuk után a kocsik mellett elhaladva ellenőrzik, és megvizsgálják a fékeket. Ez azonban időigényes és költséges, a munkavállalók számára fizikailag is megterhelő, ráadásul rendkívül veszélyes.

Az DAC-átállási programja szerint 2028-tól az új technológiával felszerelt kocsikat digitális automata központi ütközőkkel kapcsolják majd össze, amelyek levegő-, áram- és adatkapcsolatot is biztosítanak. 

Ezzel akár 450 ezer teherkocsit és 17 ezer mozdonyt modernizálhatnak az Európai Unióban.

A DAC bevezetése erősíti az európai vasúti árufuvarozás versenyképességét azáltal, hogy 

  • lehetővé teszi az automatizálást a vonat közlekedése során,
  • csökkenti a technológiai és tartózkodási időket,
  • növeli a küldemények eljutási sebességét,
  • kapacitásokat szabadít fel,
  • támogatja további fuvarozási mennyiségek átterelését a vasútra,
  • valamint csökkenti a balesetek kockázatát.

Az új ütközővel gyorsabb és biztonságosabb a vasúti kocsik kapcsolódása 

Kovács Imre, a Rail Cargo Group igazgatóságának tagja, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke az eseményen rámutatott, hogy a technológia bevezetése kompenzálhatja a kocsirendezői és tolatási műveletekkel kapcsolatos munkaerőhiányt, költséget is megtakarítva. A DAC egyúttal többletkapacitást biztosít a forgalom vasútra történő áttereléséhez, ezáltal erősíti a klímavédelmi törekvéseket. Veszprémi László, az Építési és Közlekedés Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztályának vezetője szerint a DAC az első lépés az intelligens vasút felé. A vasúti hatóság folyamatosan nyomon követi az iparágban hasznosítható technológiai innovációkat, és a vasúti közlekedés biztonságát szem előtt tartva támogatja az alágazat működését.

Mosóczi László, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója a rendezvényen egyebek mellett elmondta, hogy a vasúti árufuvarozás versenyképesebbé tételét szolgálják az olyan innovációk, mint az automata digitális központi ütköző, amely gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a vasúti kocsik összekapcsolását. Ezért üdvözölte a MÁV hálózatán a DAC berendezéssel felszerelt tesztvonatot, és jelezte, hogy a társaság segíti a vonat munkáját. A MÁV szakemberei a hazai tesztek eredményeinek figyelembevételével javaslataikkal hozzájárulnak a technológia véglegesítéséhez.

A 2020 júniusa óta működő DAC4EU konzorcium – amelynek vezetője a DB AG, tagjai az ÖBB Rail Cargo Group, a DB Cargo és az SBB Cargo vasúti árufuvarozó vállalatok, valamint az Ermewa, a GATX Rail Europe és a VTG teherkocsi-üzembentartó társaságok – célja, hogy a vonatokat egész Európában felszereljék a digitális automata központi ütközővel.

Itt megnézheti, hogyan működik a gyakorlatban a DAC: