A következő öt évben az elektromos járművekkel (Electric Vehicle, EV) kapcsolatos támogató infrastruktúra-ügyletek összértéke világszerte elérheti az 57,4 milliárd dollárt – derül ki a DLA Piper és az Infralogic közös globális felméréséből. Az elmúlt öt évben dinamikusan nőtt ezen ügyletek értéke, és a várakozások szerint a következő 12 hónapban a befektetői kedv tovább növekedhet. Az elektromos járművek infrastruktúrájának várható alakulásával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat Györfi-Tóth Péter, a DLA Piper Hungary finanszírozási, projekt- és restrukturálási csoportjának vezetője foglalta össze.

ABB E-mobility app
küldött kép
Az appok megkönnyítik a töltést. Foto: ABB

 

Folyamatosan nő az e-autók infrastruktúrájával kapcsolatos ügyletek száma

2019-ben 9 elektromos járművekkel kapcsolatos infrastruktúra-ügyletet kötöttek globálisan, és a nyilvánosságra hozott ügyek értéke 321 millió dollár volt. 2022-ben ez a szám már 78-ra emelkedett, közülük 47 esetében nyilvános a tranzakció értéke, ami elérte a 12,5 milliárd dollárt. Az idén az év első kilenc hónapjában a nehéz világgazdasági körülmények ellenére is 104 ügylet valósult meg, és az 53 publikus ügyérték összesen meghaladta a 24,4 milliárd dollárt.

A DLA Piper felmérése szerint a válaszadók csaknem mindegyike (92 százalék) arra számít, hogy a következő 12 hónapban tovább nő a befektetői kedv ebben a szektorban, egyharmaduk pedig tetemes növekedést vár. Ez még az elmúlt öt év viszonylag konzervatív növekedési pályáját alapul véve is 57,4 milliárd dollár értékű összesített tranzakciót eredményezhet a következő ötéves ciklusban.

A globális elektromosjármű-piac figyelemre méltó növekedését a kedvező gazdasági-szabályozási környezet hajtja, ami az EV-töltőállomások, valamint a kapcsolódó technológiák iránti kereslet és beruházások növekedését is eredményezi.

„Felmérésünk alapján az iparági szereplők rövid és középtávon egyértelműen nagymértékű előrelépést várnak az EV-infrastruktúra fejlődése terén. Ehhez több tényező is hozzájárul, köztük a támogató szabályozói környezet, a kormányzati ösztönzők és az ambiciózus világszintű szén-dioxid-csökkentési célok” – idézi a DLA közleménye Györfi-Tóth Pétert.

Globális és európai fejlődési irányok

Az elektromos járművek töltő-infrastruktúrájának fejlődése kapcsán a megkérdezettek az Egyesült Államokban és Kínában látják a legnagyobb előrelépést az elmúlt három-öt évre vonatkozóan, az előbbit a válaszadók 65 százaléka, míg az utóbbit 59 százalék választotta a legaktívabb három ország közé. Jelentős előrelépést érzékelnek továbbá Norvégia (46 százalék), Hollandia (39 százalék) és Svédország (34 százalék) esetében. Az EV-töltő-infrastruktúra bevezetésének fő mozgatórugóit vizsgálva a támogató kormányzati politikát és szabályozást nevezték meg a legfontosabb tényezőként. 

A felmérés szerint a következő 12 hónapban várhatóan Európa vonzza majd a legnagyobb arányban (42 százalék) az e-autókkal és infrastruktúrájukkal kapcsolatos beruházásokat, ezt követi Észak-Amerika (35 százalék) és Ázsia (23 százalék).

A várakozás kapcsán érdemes figyelembe venni, hogy Európát visszafogott politikai-szabályozási beavatkozás jellemzi, nem úgy, mint például az Egyesült Államokat. Ez a trend azt mutatja, hogy az előbbit viszonylag érett piacként tartják számon az EV-k bevezetésére vonatkozó ambiciózus célkitűzések terén.

Kockázatok és kihívások

A felmérés résztvevői úgy vélik, hogy az EV-töltő-infrastruktúrába való befektetéssel kapcsolatos elsődleges kockázatok közé tartoznak a töltőállomások üzemeltetési és karbantartási költségeinek volatilitása, a magas kezdeti költségek és a szükséges pénzügyi befektetések. A beruházások legnagyobb akadályaként a töltőberendezések közötti elégtelen szabványosítás és a kompatibilitás hiánya jelent meg.

„Az olyan akadályok, mint a kompatibilitási hiányosság és a bevételek előrejelzését segítő korlátozott adatok nagyrészt az ágazat érettségének kezdeti szakaszából fakadnak, azonban a beruházással kapcsolatos rövid távú kockázatokat ellensúlyozhatják a potenciális előnyök” – tette hozzá Györfi-Tóth Péter.

Appokkal még könnyebb

Az iparág fent említett fejlődésére jó példa, hogy egyre többet tudnak a Magyarországon is aktív svájci-svéd ABB váltóáramú töltőihez használható mobiltelefonos alkalmazások. A Chargesync például alkalmas a töltési ciklusok naplózásához és a töltés egyedi igényekhez való illesztéséhez a vállalat tájékoztatása szerint. Kibővített digitális funkciói Bluetooth, wifi, 4G és Ethernet kapcsolaton keresztül is elérhetők. Használata esetén

  • már több Terra fali töltő hozzárendelhető egyetlen felhasználói fiókhoz;
  • a töltés indítható és leállítható egyetlen gombnyomással;
  • megtekinthető a valós idejű töltési állapot és az aktuális töltési munkamenet költsége;
  • ütemezhető a töltés automatikus indítása és leállítása;
  • a Terra fali töltő töltési energiája dinamikusan szabályozható a többi háztartási készülék energiafelhasználásának függvényében.    

A felhasználók internetről bárhonnan elindíthatják vagy leállíthatják a töltést, és hozzáférhetnek a töltési adatokhoz. A fali töltő tulajdonosa, ha akarja, ingyenes töltési időpontokat állíthat be családtagjainak, barátainak vagy vendégeinek anélkül, hogy alkalmazást vagy RFID-kártyát kellene használni. A céges autók címkézése (car tagging) minden eddiginél egyszerűbbé teszi a céges autótöltés költségtérítési jelentéseinek lekérdezését és egyszerű exportálását, az új globális támogatás pedig több mint 25 nyelven és száz pénznemre kalibrálható.