BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Logisztikai piacot veszítenek a magyar cégek az ukrán határon

Veszélybe került a még megmaradt, Ukrajna felől Magyarországra, azon keresztül Európába tartó vasúti áruforgalom hazai átrakása. Az ukrán fél ugyanis nagy intenzitással veszi át ezt a szolgáltatást a magyar mellett az Ukrajnával szomszédos összes uniós ország vállalkozásaitól. Az eddigi gyakorlatot borító lépés miatt kelet-magyarországi cégek maradhatnak megbízások nélkül.

Ukrajna nyugati, az uniós országokkal határos oldalán tizenhárom áruátrakó építését határozták el, ebből hat már elkészült. Ennek következtében a vasútvállalatok azért a széles és nyomtáv közötti áruátrakó szolgáltatásért, amelyért eddig ezekben az uniós országokban – például Magyarországon – vettek igénybe, részben már az ukrán átrakóknak fizetnek.

20170713 ZáhonyÁru átrakó Áru szállítás logisztikaCELIZ projektFotó: LAC Holding  Világgazdaság  VG Kapott kép!
Elveszőben az érintett kelet-magyarországi megbízások / Fotó: LAC Holding 

 

Munkácsig megvan a normál nyomtáv Ukrajnában

 „Nekünk ez azért különösen rossz, mert mivel Munkácsig eleve megvan a normál nyomtávú vasút, a Magyarországot érintő fuvarokat ukrán oldalon már most is könnyűszerrel, több helyen átrakodhatják a normál vágány menti településeken is” – magyarázta a Világgazdaságnak Bíró Koppány Ajtony, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltatók Szövetségének (MLSZKSZ) főtitkára. Emiatt még annak a kevés fuvarnak az átrakását is elveszíthetik a hazai szolgáltatók, amely megmaradt az Ukrajnán keresztüli vasúti áruszállítás múlt évi bezuhanása után.

Ukrajna minden szomszédjának fáj

Bíró Koppány Ajtony szerint az ukrán félnek nem is kell nagyon megerőltetnie a logisztika megszervezésével magát ahhoz, hogy átvegye a magyarországi áruátrakást. Igaz, hogy a munkácsi vonal nincs túl jó állapotban, de elég berendelniük a normál vasúti kocsikat, átrakják az árut, átküldik a szerelvényt a határon, és náluk jelentkeznek a bevételek. Onnan a magyar félnek nincs sok köze az egészhez. Az ukrán lépés két magyar áruátrakót érint, a záhonyit és a bátyúit, az utóbbi ukrán oldalon van.

Az adott szolgáltatás átcsábítása az ukrajnai háború megkezdése óta folyamatos, lépésről lépésre haladnak.

Tavaly már jelentősen nőtt a határ túloldalán átrakott áru mennyisége. A jelenség – mutatott rá a főtitkár – természetesen jobban fáj azoknak az országoknak, amelyeken keresztül eleve nagyobb forgalom halad át Ukrajna felől, például Lengyelországnak. A magyar átrakóknak viszont azért, mert az említett, egyébként is összezsugorodott forgalom vész el, márpedig ez a kelet-magyarországi térség ebből él.

Borult a sok évtizedes egyensúly

Mint elmondta, a korábbi, még a szovjet–magyar megállapodás szerint a keletről széles nyomtávon érkező árut a szovjet határokon kívül, Európában rakták át, az innen a Szovjetunióba tartót pedig a szovjet (ma ukrán) oldalon. Ez akkor nagyjából fele-fele arányú munkamegosztást eredményezett. Most ez látszik borulni az ukrán oldal javára. (Mellesleg – erről a Világgazdaság tavaly augusztusban írt – uniós javaslat szerint Ukrajnában a teljes kiemelt vasúti árufolyosó-hálózaton (TEN-T) ki kellene építeni a normál nyomtávú pályát.) 

A közúti árufuvarozásban is nehézségeket okoz az alacsonyabb költséggel dolgozó ukrán riválisok terjeszkedése, ami miatt jellemzően családi vállalkozások működése lehetetlenülhet el.  

Gond van a versenyképességgel

A főtitkár által említett hatalmas szállításcsökkenésnek az okáról, azaz elsősorban a hazai vasúti árufuvarozás magas költségeiről a napokban Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. vezérigazgatója beszélt a Világgazdaságnak. „Már elkerüli Magyarországot az ukrán áru is – a legnagyobb tétel a gabona – Lengyelország és Szlovákia felé. A növekvő költségeket jelenleg nem lehet továbbhárítani, a megoldás egyelőre a saját kiadásaink lefaragása” – mondta akkor a vezérigazgató. Cége az ukrán fuvarok visszaszerzése érdekében február végén Ungváron tartott egy fórumot, és együttműködne az ukrán vasúttal a határon átívelő forgalomban a normál és a széles nyomtávú teherkocsik használatának optimalizálásában. Más okból is befékezett az Ukrajnából Nyugatra tartó áru szállítása, ez pedig a dömpingáron kínált és nem feltétlenül az európai előírások szerint termesztett ukrán gabona elleni európai tiltakozás

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.