BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Háromszáz éves lemaradást kell behoznia a magyar művészeti piacnak

Nagy Kriszta x-T Tereskova 54 munkája került kalapács alá.

A GICA – Godot Institute of Contemporary Art egyetlen művész, Nagy Kriszta x-T Tereskova 54 munkáját vitte kalapács alá szeptember 28-án. A mintát a rendezvényhez Damien Hirst angol képzőművész, műgyűjtő és művészeti vállalkozó példája mutatta, az ötletet a Londonban élő magyar galerista, Kováts Dávid adta, az aukciót pedig a GICA két tulajdonosa, Sáfár Zoltán és Laczkovich Borbála művészettörténész, kurátor vállalta be. Azt mondják, folyamatos előremenekülésben vannak, és szeretik a kockázatvállalást, ezért is tervezik, hogy nemsokára Debrecenben és Veszprémben is „leányvállalatot” nyitnak. A Godot Art Fair, a Godot Festőtábor, a Banksy-kiállítás Magyarországra hozatala után rendezték meg ezt az aukciót, Nagy Krisztával együtt bevállalva, hogy esetleg jóval a becsérték alatt, kikiáltási áron kelnek el a képek. Ráadásul – a Hirst-aukcióhoz hasonlóan – mindezt a koronavírus miatt egy olyan gazdasági pénzügyi környezetben teszik, amikor a szokásosnál is nehezebben költenek az emberek műtárgyakra.

Jó hangulatú árverésen a művek zömét eladták a GICA-ban
Fotó: Jankó Judit

Damien Hirst 2008-ban, a pénzügyi válság idején tartott kétnapos londoni aukcióján (a Lehman Brother éppen az aukció első napján jelentett csődöt) 111 millió font értékben értékesített 223 új művet. A hat műteremben csaknem száz asszisztenst alkalmazó Hirstnek barátai és üzletfelei is segítettek, csak a galériása, Gagosian 880 ezer fontot költött ezen az aukción. A Sotheby’s korabeli nyilatkozata alapján a vevők közül minden ötödik ismeretlen volt a Sotheby’s számára, és minden harmadik először vásárolt kortárs művet.

Nagy Krisztát is úgy idézi a katalógus előszava,  hogy nem akar csak a gazdag emberek számára elitista művészetet csinálni. Pályafutása során többször hangoztatta, hogy a műkereskedelemben a művész csak akkor ad el, ha meghal, s ezen a maga részéről változtatni szeretne. Az aukción is elmondta a közönségnek, hogy

nem érdekli, hogyan kéne valamit csinálni, ő megpróbálja másképp, s ha valaki most hozzájut akár töredékáron egy képéhez, de boldog vele, az neki rendben van.

A festményeken lévő feliratokról pedig azt mondta, azok egy magyar művész üzenetei a piacnak, mert 300 éves lemaradást kell behoznia a művészeti piacnak Londonhoz képest. Mindenesetre Nagy Krisztának is sikerült mozgósítania gyűjtő barátait, a teli teremben sokan vásároltak, és számos telefonos licitet fogadott az árverésvezető, Pásztor Anna, az Anna & the Barbies énekesnője. Egymillió forintért egy telefonos licitáló vitte el a Horror vacui című egyedi nyomatot, a Tűzfal címűt pedig 900 ezerért a teremben ütötték le.  A szerelem illúzió sorozat 800 ezer forintért, a Harmadik szem sorozat 650 ezerért talált gazdára. A 200–400 ezer forint között sávban több nyomat is becsérték fölött kelt el.

Az Art Market Budapest vásárral párhuzamosan rendezi meg a GICA a Godot Art Fairt, amelyet ugyanennek a demokratizmusnak a jegyében úgy hirdetnek, hogy műalkotások gerillaáron, mert Sáfár Zoltán szerint teljesen természetes, hogy a művészek a műveik eladásából szeretnének megélni, s ehhez minél szélesebb közönséget kell kiépíteni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.