BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rendezi sorait a Norwegian Air

A Wizz Air egyik fő riválisa átalakulásra készül: a Norwegian Air tőkét von be, redukálja veszteségforrásait és optimalizálja járathálózatát, miután a fapados modell nem vált be a tengerentúli járatain.

Európa harmadik legnagyobb diszkont-légitársasága a túl gyors növekedés áldozatává vált: a Norwegian Air friss forrásokra vagy új, tőkeerős partnerre szorul. Előbbire hamarabb tehet szert, miután részvényesei elsöprő többséggel támogatták a cég

3 milliárd koronás (348 millió dolláros) tőkeemelését. Az összeg épp megegyezik a negyedik negyedévben elkönyvelt veszteséggel. A kibocsátandó új részvényeket a tulajdonosok rendkívüli kedvezménnyel jegyezhetik: minden birtokukban lévő részvény mellé két újat vehetnek 33 koronás árfolyamon. A légitársaság papírjai a döntést megelőző napon 93 koronán zártak az oslói tőzsdén. A kibocsátás feltételeinek közgyűlési elfogadása után, kedden 90-ről 56 koronára zuhant a cég árfolyama. A jegyzési jogot a részvényesek adhatják-vehetik. Ezáltal a két fő tulajdonos, a vezérigazgató Björn Kjos és az elnök Björn Kise is csökkenteni fogja mostani, összesen 24,66 százalékos részesedését a Norwegianben. A Reuters szerint a jegyzésben oroszlánrészt vállal a multimilliárdos norvég befektető, a világ legnagyobb olajszállító tengeri flottáját üzemeltető John Fredriksen is. Ő 2,4 milliárd koronával szállna be az üzletbe.

A tőkebevonás azután vált sürgetővé, hogy a British Airwayst és az Iberiát tulajdonló IAG csoport pár napja befejezettnek nyilvánította a tavaly május óta zajló társulási-felvásárlási tárgyalásokat, miután ajánlataikkal állítólag vészesen alulértékelték az amúgy jól működő, 7,7 milliárd koronás tartalékkal rendelkező norvég vállalatot.

A Norwegian hatalmasat bukott a fapados árakon kínált tengerentúli járatain, Európán belüli helyzete viszont stabil a túlkapacitásokkal és az emelkedő üzemanyagárakkal küzdő szektorban. A norvégok tavaly 37 százalékkal növelték kapacitásaikat, ez azonban visszaütött az élesedő versenyben. Idei terveiket átértékelték, és 20-ról

9 százalékra vitték le a várható bővülési ütemet. Ennek megfelelően 16 új repülő megvásárlását is elhalasztották, sőt el is adnak gépeket a flottájukból, miközben járatportfóliójukat optimalizálják, és 5 százalékkal csökkentik a költségeiket, idei tőkebefektetéseiket 10 százalékkal redukálják. A stratégia középpontjába a növekedés helyére a profittermelés került, s az idén már pluszban szeretnének zárni.

Az átszervezés és a spórolás a nagyokra is ráfér: az Air France-KLM csoport üzemi eredménye a dráguló kerozin miatt a negyedik negyedévben ötödével, 776 millió euróra zuhant, miközben bevétele szintén éves összevetésben 4,1 százalékkal 6,54 milliárdra gyarapodott. Mindkét adat megfelelt a vártnak. A tavalyi sztrájkok 335 millió eurós kárt okoztak a légügyi csoportnak, míg a kerozinköltség 451 millió euró volt, ez az idén 650 millióra nőhet. Az Air France új vezére, a kanadai Bill Smith jelezte, hogy a két légitársaság közötti együttműködés szorosabbá tételével fogja csökkenteni a költségeket. Szavaira 4 százalékot erősödött az árfolyam.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.