Európa harmadik legnagyobb diszkont-légitársasága a túl gyors növekedés áldozatává vált: a Norwegian Air friss forrásokra vagy új, tőkeerős partnerre szorul. Előbbire hamarabb tehet szert, miután részvényesei elsöprő többséggel támogatták a cég
3 milliárd koronás (348 millió dolláros) tőkeemelését. Az összeg épp megegyezik a negyedik negyedévben elkönyvelt veszteséggel. A kibocsátandó új részvényeket a tulajdonosok rendkívüli kedvezménnyel jegyezhetik: minden birtokukban lévő részvény mellé két újat vehetnek 33 koronás árfolyamon. A légitársaság papírjai a döntést megelőző napon 93 koronán zártak az oslói tőzsdén. A kibocsátás feltételeinek közgyűlési elfogadása után, kedden 90-ről 56 koronára zuhant a cég árfolyama. A jegyzési jogot a részvényesek adhatják-vehetik. Ezáltal a két fő tulajdonos, a vezérigazgató Björn Kjos és az elnök Björn Kise is csökkenteni fogja mostani, összesen 24,66 százalékos részesedését a Norwegianben. A Reuters szerint a jegyzésben oroszlánrészt vállal a multimilliárdos norvég befektető, a világ legnagyobb olajszállító tengeri flottáját üzemeltető John Fredriksen is. Ő 2,4 milliárd koronával szállna be az üzletbe.
A tőkebevonás azután vált sürgetővé, hogy a British Airwayst és az Iberiát tulajdonló IAG csoport pár napja befejezettnek nyilvánította a tavaly május óta zajló társulási-felvásárlási tárgyalásokat, miután ajánlataikkal állítólag vészesen alulértékelték az amúgy jól működő, 7,7 milliárd koronás tartalékkal rendelkező norvég vállalatot.
A Norwegian hatalmasat bukott a fapados árakon kínált tengerentúli járatain, Európán belüli helyzete viszont stabil a túlkapacitásokkal és az emelkedő üzemanyagárakkal küzdő szektorban. A norvégok tavaly 37 százalékkal növelték kapacitásaikat, ez azonban visszaütött az élesedő versenyben. Idei terveiket átértékelték, és 20-ról
9 százalékra vitték le a várható bővülési ütemet. Ennek megfelelően 16 új repülő megvásárlását is elhalasztották, sőt el is adnak gépeket a flottájukból, miközben járatportfóliójukat optimalizálják, és 5 százalékkal csökkentik a költségeiket, idei tőkebefektetéseiket 10 százalékkal redukálják. A stratégia középpontjába a növekedés helyére a profittermelés került, s az idén már pluszban szeretnének zárni.
Az átszervezés és a spórolás a nagyokra is ráfér: az Air France-KLM csoport üzemi eredménye a dráguló kerozin miatt a negyedik negyedévben ötödével, 776 millió euróra zuhant, miközben bevétele szintén éves összevetésben 4,1 százalékkal 6,54 milliárdra gyarapodott. Mindkét adat megfelelt a vártnak. A tavalyi sztrájkok 335 millió eurós kárt okoztak a légügyi csoportnak, míg a kerozinköltség 451 millió euró volt, ez az idén 650 millióra nőhet. Az Air France új vezére, a kanadai Bill Smith jelezte, hogy a két légitársaság közötti együttműködés szorosabbá tételével fogja csökkenteni a költségeket. Szavaira 4 százalékot erősödött az árfolyam.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.