Nemzetközi gazdaság

Kártérítési per indul a VW ellen

A dízelbotrány lezárása még milliárdokba fog kerülni a Volkswagennek, a világ legnagyobb autógyártójának ugyanis a befektetők megtévesztéséért is felelnie kell az Egyesült Államokban. Ott, ahol a helyi vezetőit börtönbe csukták, a csaló szoftverrel szerelt félmillió járművet pedig igen kedvező feltételekkel visszavásárolták, emellett kártérítést is fizettek a tulajdonosoknak, a brutális bírságokról már nem is beszélve. Most épp az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) perelte be a Volkswagent és annak egykori vezetőjét, Martin Winterkornt amiatt, hogy a levegőtisztasági előírások tudatos kijátszásával nemcsak a konszern márkáinak vásárlóit, hanem azokat a befektetőket is megkárosították, akik 2014–2015-ben betáraztak a németek által Amerikában kibocsátott kötvényekből. Nem kis tételről van szó, 2014 áprilisa és 2015 májusa között 13 milliárd dollár értékben vontak be forrást az amerikai kötvénypiacról, igen kedvező feltételek mellett. A botránnyal viszont több százmillió dollár kár érte a gyanútlan befektetőket, ennek számszerűsítéséről és megtérítésének módjáról a San Franciscó-i bíróságnak kell döntenie. A kárrendezés mellett várhatóan újabb bírságok is a VW nyakába szakadnak majd.

A szabályozó hatóság és a befektetők álláspontja szerint a Volkswagennek rögtön a botrány 2015. szeptember közepi kirobbanásakor figyelmeztetnie kellett volna a kötvénytulajdonosokat a várható súlyosan negatív hatásokra, ezt azonban a cég elmulasztotta. A németek azzal védekeznek, hogy az ilyen esetben szokásos eljárásmódot sutba vágva cégükkel szemben az eljáró hatóságok és bíróságok kirívóan magas, elrettentő mértékű bírságokról határoztak. A cégnél azt hitték, hogy egy egyszerű szoftverfrissítéssel, 150 millió eurós keretből csendben rendezni tudják az ügyet, de nagyot tévedtek. Kétségtelen, hogy vastagon fogott a ceruza a bírságok kiszabásakor, e téren új rekordok sora született, ehhez képest az Európában – és különösen a Németországban – kifizetett summa aprópénznek tűnik. Mi több, saját hazájában a VW jogerősen még nem vesztett kártérítési pert, s a dízelbotrány kapcsán egyedül Rupert Stadler, az Audi azóta posztjától megfosztott vezérigazgatója van őrizetben.

Martin Winterkornnak mindenesetre egy ideig nem érdemes amerikai vakációt terveznie, okulva egyik munkatársa esetéből, akit egy Floridában landoló repülőgépnél vettek őrizetbe és ítéltek el a csalás miatt. Winterkorn ellen távollétében bűnvádi eljárás is folyamatban van az Egyesült Államokban, ezúttal viszont „csak” azt kezdeményezik, hogy többé ne tölthessen be vezető pozíciót amerikai cégnél. A dízelbotrány a legfrissebb adatok szerint eddig 29 milliárd eurójába került a Volkswagen csoportnak.

Az amerikaiak

13

milliárd dollárért vásároltak be

a VW kötvényeiből

Martin Winterkorn Volkswagen dízelbotrány
Ezek is érdekelhetik