BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sínre teszik a Deutsche Bahnt

Gigantikus fejlesztések előtt áll a Deutsche Bahn (DB), a berlini kormány a következő tíz évben összesen 50 milliárd eurót fordít az ország vasúti infrastruktúrájának fejlesztésére, hogy felgyorsítsa a vonatközlekedést és kikü­szöbölje a pályahibákra visszavezethető, egyre gyakoribb késéseket. Németországban tavaly a vonatok 93,5 százaléka pontosan érkezett, de a 2017-es 94,1 százalék után ez arrafelé már komoly és cselekvésre sarkalló visszaesésnek számít. A nemzetközi járatok 74,9 százalékos pontossága viszont valóban tűrhetetlen Richard Lutz vezérigazgató szerint, még ha a késések zömét nem is német földön szedik össze.

Az állami kézben lévő DB-nek éves átlagban 1,2 milliárd eurós veszteséget okoz az infrastruktúra fenntartása, a Bild napilap szerint a pénzügyminisztérium e célra az idei 3,5 milliárd euró helyett jövő évtől már 4,6 milliárdot, 2025 után pedig 5,6 milliárdot utal át az egyre nagyobb tartozást felhalmozó vasúttársaságnak. A vállalatcsoport adóssága 19,6 milliárd euróra rúg, ez 2023-ig további ötmilliárddal emelkedhet. Adózott nyeresége tavaly 29 százalékkal, 542 millió euróra esett, forgalma viszont 3,1 százalékkal, 44 milliárd euróra gyarapodott. A DB világszerte 318,5 ezer főt foglalkoztat főállásban, közülük 196,3 ezret Németországban, ahol csak tavaly 24 ezer embert vettek fel, döntően részmunkaidőre – derült ki tegnap publikált éves jelentésükből. Tavaly 2,6 milliárdan utaztak a DB szerelvényein, 17 millióval többen az előző évinél. A szupergyors távolsági vonalaikon 4 százalékkal több, 148 millió utast szállítottak, ami új rekord.

A DB adósságának csökkentése érdekében megválik a 2010-ben megvett brit Arrivától: vagy a tőzsdére viszi az 53 ezer fős vasúttársaságot, vagy nagybefektetőknek adja el közvetlenül. A tranzakcióból mintegy 3,5-4 milliárd ­eurót remélhetnek. Az Arrivával valaki jól járhat, a cég tavaly 5,44 milliárd eurós bevétel mellett 569 millió euró EBITDA-t ért el, ez 44 százalékkal több az előző évinél.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.