Nemzetközi gazdaság

Gyilkos koktélt kevertek a gyártóknak

Nehéz helyzetbe csöppentek az autógyártók: egy EU-s rendelet miatt vissza kell szorítaniuk az új gépjárművek szén-dioxid-kibocsátását, ellenkező esetben ugyanis büntetést kaphatnak, közben pedig márciusban kevesebb személygépjárművet tudtak értékesíteni, mint egy évvel korábban.

Zsinórban a hetedik olyan hónap volt a március, amikor csökkentek az európai autóeladások – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) közleményéből. Az elmúlt hónapban 1,722 millió új személygépjárművet regisztráltak az Európai Unióban, 3,9 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Bár Dániában éves összevetésben 33,2 százalékos, Romániában pedig 20,8 százalékos növekedést könyveltek el, az összes nagy európai gazdaságban keresletcsökkenést mértek – Olaszországban 9,6, Spanyolországban 4,3, az Egyesült Királyságban 3,4, Franciaországban 2,3, Németországban 0,5 százalékkal zsugorodott az eladott autók száma. Az év első három hónapjában az EU-ban 3,3 százalékkal kevesebb személygépjárművet értékesítettek, mint 2018 azonos időszakában.

Az üzemanyag-fogyasztási és a károsanyag-kibocsátási új uniós tesztelési módszer szeptemberi bevezetése is nehezítette a gyártók dolgát. Az EY tanácsadó cég jelentése szerint „a borús gazdasági környezet, az egyre csak húzódó Brexit-vita és a politikai kockázatok fényében a közeljövőben nem várható fellendülés az autóeladások számában”. Az ACEA becslései szerint az idén összességében kevesebb mint egyszázalékos növekedés várható.

Az autógyártók szorult helyzetén ráadásul tovább ront, hogy a héten az uniós tagállamok kormányait tömörítő tanács elfogadta a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának visszaszorítását célzó új uniós szabályokat. A rendelet értelmében 2030-ra az új gépkocsik kibocsátását 37,5, az új kisteherautókét pedig 31 százalékkal kell csökkenteni a 2021-es szinthez képest. Az EU egy köztes célt is kijelölt: 2025-re mindkét járműtípus esetében 15 százalék kell hogy legyen a kibocsátáscsökkentés. Az ACEA szerint a kitűzött határértékek túl nagy terhet rónak az autóiparra, a gyártók ugyanis hiába fektetnek több pénzt az elektromos és egyéb alternatív meghajtású autók fejlesztésébe, ha a kereslet nem növekszik kellő mértékben. Többek között az elektromos töltőhálózat kiépítetlensége is eltántoríthatja a vásárlókat az elektromos kocsiktól. Arndt Ellinghorst, az Evercore ISI vezető autóipari elemzője szerint az uniós rendelet a legnagyobb kihívás, amellyel az autógyártók szembesülnek, sokkal több kárt okozhat ugyanis, mint a kereskedelmi viszályok, a dízelautó-használati korlátozások Németországban, vagy a Brexit. „Gyilkos koktélt kell lenyelniük az autógyártóknak. Az eladások száma csökken, meg kellene felelni a szén-dioxid-kibocsátási EU-s elvárásoknak, miközben egyre többet kell költeniük a technológiai fejlesztésekre” – idézi Patrick Hummelt, a UBS elemzőjét a Financial Times. A Volkswagen vezérigazgatója, Herbert Diess pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy jelen állás szerint az autóipar összességében mintegy 30 milliárd eurós büntetésre számíthat amiatt, mert nem sikerül megfelelő mértékben visszaszorítani az új autók szén-dioxid-kibocsátását.

Ezek is érdekelhetik