BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az e-kereskedelem megeszi a boltokat

Egy év alatt 4,4 milliárd euróval nőtt a német e-kereskedelem forgalma. Csakhogy ez a pénz hiányzik valahonnan.

Azt eddig is tudtuk, hogy az online kereskedelem szélsebesen növekszik, egy friss tanulmány viszont arra is bizonyítékokat mutat, hogy emiatt hogyan megy tönkre a hagyományosan kiépült bolthálózat. A német kereskedelmi szövetség Online-Monitor című 2019-es jelentése arra a következtetésre jutott, hogy a fogyasztók egyre kevésbé veszik a fáradságot, hogy felkeressék a belvárosi üzleteket, ehelyett inkább a webshopokban költik el a pénzüket. Ez a trend különösen a divat-, az elektronikai és a bútorcikkekre jellemző. A felmérés a kannibalizmus kifejezést használja a jelenség szemléltetésére, a vonatkozó számokat elnézve pedig kijelenthető, hogy a szóhasználat nem túlzó. Az előző évben Németországban mintegy 13,2 milliárd eurót fizettek ki internetes megrendelésekkel ruhákra, cipőkre, egyéb kiegészítőkre, éppen egymilliárd euróval többet, mint 2017-ben. Csakhogy ez a növekmény valahonnan nagyon hiányzik: mégpedig a hasonló kínálatú hagyományos üzletek kasszáiból. Ezeknél 1,1 milliárd eurós visszaesés állt be, éves bázison 3,1 százalékos a csökkenés.

Az elektromos berendezések és eszközök bolti árusítói még nagyobbat koppantak. A forgalmuk 4,3 százalékkal csökkent, mivel mostanra az elektronikai termékek beszerzése 31 százalékos arányban már a világhálón bonyolódik le Németországban. Ugyanez a divatáru esetében körülbelül 28 százalék. A bútorüzletek tavalyi bevétele 1,4 milliárd eurós mínuszban zárt 2017-hez viszonyítva, ez szintén 4,3 százalékos esést tükröz. A boltok tulajdonosainak ez azért is különösen fájó, mert ugyanebben a szegmensben tavaly az online csatorna 10 százalékos pluszban zárt. Ez egyébként nagyjából megegyezik a teljes német e-kereskedelem előző évi bővülésével (9,1 százalék), amelynek 4,4 milliárd eurós többlete volt, miután az összes internetes vásárlás értéke meghaladta a nettó 53 milliárd eurót.

A prognózis nem sok vigaszt nyújt a tradicionális platformon üzletelő kereskedőknek. Sőt, éppen ellenkezőleg, arra hívja fel a figyelmet, hogy az internetes vásárlás új piacokra tör majd be, például a barkácsáruházakba. Azt a sztereotípiát is eloszlatja, hogy a netes rendelés afféle fiatalos hóbort. Az idősebb generáció körében egyre népszerűbb a lehetőség, a 60 fölötti korosztály részesedése az összes tranzakcióból 11 százalékkal nőtt egyetlen év alatt. Ennek a társadalmi rétegnek minden harmadik tagja vásárol már a világhálón.

A megoldás kézenfekvőnek látszik: nyissanak webshopot a fizikai üzletek is. Csakhogy a tapasztalatok azt mutatják: manapság elég nehéz újonnan belépni az online térbe, a friss e-kereskedők alárendelt szerepbe kényszerülnek a régebbi riválisaikkal folytatott versenyben. Ideje, hogy az eddigi éllovasok megbarátkozzanak a gondolattal, hogy sereghajtó pozíció vár rájuk.

Az elektronikai cikkek beszerzése

31

százalékban a világhálón zajlik

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.