Az iparág két óriása, az Airbus és a Boeing viszonylag jól szerepel a Párizs melletti Le Bourget-ban rendezett bemutatón, bár a kereslet az utóbbi évekhez képest szerényebbnek mondható. Az eddigi legnagyobb meglepetést a British Airwayst, az Iberiát és a Vuelinget összefogó brit IAG csoport okozta azzal, hogy kétszáz darabos óriásrendelést adott le a Boeing 737 MAX család tagjaira, amelyekből kettő is lezuhant fél év leforgása alatt, és emiatt a használatukat globálisan betiltották március közepétől. Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója már a show hétfői nyitányán elismerte, hogy cége – finoman szólva – nem tett meg minden tőle telhetőt az idejében felismert típushiba azonnali kijavítása érdekében, és újfent bocsánatot kért. Arról a légügyi hatóságok döntenek, hogy a földön veszteglő repülők a megjavításuk után mikortól állhatnak újra forgalomba, az „időjósok” inkább már a téli menetrend környékét valószínűsítik.
Csaknem ötezer darabos megrendelésállományával a világ még mindig legkeresettebb repülőgéptípusának számító MAX családot egyelőre raktárra gyártja a Boeing, hogy a szállítási és repülési tilalom feloldása után felpörgethesse az üzletet. Az IAG-é volt az első MAX-okra leadott rendelés az etiópiai légi katasztrófa óta, a listaáron 24 milliárd dollárra tehető üzlet részleteit és feltételeit azonban csak most kezdik el kidolgozni, hiszen az aláírt szándéknyilatkozat nem jelent automatikus vételi kötelezettséget. S ha már az IAG kinyilvánította MAX-okba vetett bizalmát, akkor a példáját mások is követhetik majd – legalábbis Ihssane Mounir Boeing-alelnök szerint, aki a Reutersnek elmondta, hogy cége most egyértelműen a MAX-ok mielőbbi visszatérésére koncentrál. Újabb csapás a Boeing számára, hogy a nagy érdeklődéssel várt, transzkontinentális utakra fejlesztett, széles törzsű 777X modelljéhez a General Electric (GE) konstrukciós problémák miatt nem tud határidőre hajtóműveket szállítani, így az idei start és a jövő évi szállítások is veszélybe kerülhetnek. A GE még így sem panaszkodhat, 24 milliárd dolláros megrendeléshez jutott a héten, ebből húszmilliárdnyit egyetlen vevő, a több száz új Airbusát GE-hajtóművekkel reptetni akaró indiai IndiGo fapados légitársaság adott le.
Az Airbusnak egy másik Indigo is örömet szerzett, méghozzá a Wizz Airben, az amerikai Frontier Airlinesban és a chilei JetSmart diszkont-légitársaságban érdekelt Indigo Partners befektetési társaság, amely ötven Airbusra szerződött le, igaz, ebből 18 egy korábban lekötött tétel módosításából származik. A pénzügyi csoport a hétfőn bemutatott, árcédula nélküli Airbus A321XLR jelű, hosszabb távokat repülő modellből szerez be a légitársaságainak, a keretből húsz a Wizz Airnek jut. Ezt az Indigo-üzletet 4,5 milliárd dollárosra becsülik a szakértők. A világ legnagyobb flottáját üzemeltető American Airlines szintén ötven A321XLR-re jelezte igényét, igaz, a kontingensből harminc darab nem új tétel, hanem a már megrendelt A321neo gépek szerződésmódosítása. Az ausztrál Qantas Airways 14 darab A321XLR-t vásárol, és huszonhat korábbi tételét is erre váltja át. Az IAG a békesség kedvéért szintén beszerzett tízet az új Airbusból.
Lapzártánkig 851 darabos leszerződött mennyiségről számolt be Le Bourget-ból a FlightGlobal, igaz, kötelezettséget ebből csupán 115 új gép megvásárlására vállaltak a légitársaságok és a lízingcégek, a többi már meglévő kontraktus újrafogalmazása, illetve vételi opciók. Mindent egybevetve, a hét végi hajrá előtt az Airbus 373–232-re vezet a Boeinggal szemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.