Z öld utat kapott a légitársaságok bértámogatási terve az Egyesült Államokban, az első 2,9 milliárd dollárt már át is utalták a szeptember végéig létszámuk megőrzését vállaló cégeknek, köztük 54 kisebb regionális és két nagy légitársaságnak. A bértámogatási keret 25 milliárd dolláros, akik százmilliónál kevesebbet kaptak, azoknak nincs visszafizetési kötelezettségük, míg a vezető légitársaságok a támogatás 30 százalékát alacsony kamatozási hitelként kapják meg, és a teljes összeg 10 százalékára kell fedezetet nyújtaniuk. Közéjük tartozik az American, a United, a Delta, a Southwest, az Alaskan és a Spirit Airlines, őket egyenként többmilliárdos mentőövvel lehet a felszínen tartani az utasforgalmának 90 százalékát elveszítő amerikai piacon.
Másutt nem ilyen gáláns a kormány: tegnap önként gondnokság alá helyezte magát a Virgin Australia, miután hiába kért állami segítséget a járvány miatt keletkezett nehézségei kezeléséhez. A talpon maradáshoz 880 millió dollárra lett volna szüksége, ennek elutasítása miatt választotta a társaság az ottani jogrend szerint csőddel felérő megoldást. A Qantas mögött a legnagyobb ausztrál légitársaság a Deloitte tanácsadó cég szakembereinek adta át a botkormányt, innentől az ő feladatuk, hogy a 3,2 milliárd dolláros adósságteherrel küzdő cég számára tőkeerős befektetők találjanak, de a Virgin – lehetőleg egyben történő – eladásával is számolnak. A Moody’s viszont a hitelezők kielégítése szempontjából a felszámolást látja a legjobb megoldásnak – írja a Reuters.
Vaughan Strawbridge, a Deloitte illetékese közleményében hangsúlyozta, hogy mielőbb újjá akarják szervezni az immár hetedik éve veszteségesen működő vállalatot, és biztosítanák ehhez a megfelelő finanszírozási hátteret, s hamarosan több érdeklődővel tárgyalóasztalhoz ülnek. A Virgin részvényárfolyama az idén a felére csökkent, kereskedését két hete fel is függesztették a sydney-i tőzsdén. A Qantasé viszont tegnap 7,2 százalékkal kilőtt, mivel a közvetlen versenytárs csődjével monopóliumra tehet szert a belföldi járatokon, átvéve az egyharmados piaci részesedéssel rendelkező Virgin helyét. Ennek kizárására az ausztrál kormány is készül, amely pénzt ugyan nem ad, de delegáltjait elküldte a Deloitte-hoz. A Virgin Australia a koronavírus eddigi legnagyobb áldozata lenne az ázsiai és csendes-óceáni térségben, a cégnek tízezer dolgozója van, közvetve további hatezernek ad munkát. A cég részvényeinek 90 százaléka olyan szakmai befektetők kezében van, mint a járvány miatt amúgy is gondokkal küzdő Singapore Airlines, az emírségekbeli Etihad, a kínai HNA csoport és a névadó Virgin csoport.
Az utóbbi alapítójának, a közlekedési, szórakoztatóipari, turisztikai vállalkozásokban érdekelt Richard Bransonnak is külső segítséget kell kérnie, ha a hosszú távú járatait üzemeltető Virgin Atlanticot is a felszínen akarja tartani. A transzatlanti utakra szakosodott vállalat a brit kormánytól kér ismeretlen nagyságú, piaci feltételek mellett visszafizetendő kölcsönt, hogy ne kelljen csökkentenie dolgozóinak számát – ennek elkerülésére a csoport tartalékaiból eddig negyedmilliárd dollárt fordítottak.
A Norwegian Airnél viszont hiába vették igénybe a kormánysegítséget, az csak a hazai munkahelyek megvédésére volt felhasználható, így Európa harmadik legnagyobb fapadosa kénytelen volt feláldozni svéd és dán érdekeltségeit, mivel azok egyik kormánytól sem kaptak segítséget a csőd elkerüléséhez. Emellett brit, spanyol, finn és amerikai szerződéses partnereinek is felmondott, mindez együttesen 4700 dolgozó sorsát pecsételheti meg. A nyolcmilliárd dolláros adósságot maga előtt görgető norvég fapados árfolyama 4 százalékot esett a bejelentésre, ezzel piaci értékének már 86 százalékát veszítette el az idén. Járatainak 85 százalékát törölték, dolgozóinak 90 százalékát küldték állásidőre, ennek költségeit a cég helyett a norvég állam fedezi.
Amerikában
54
légitársaság kap százmillió dollár alatti, vissza nem térítendő bértámogatást
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.