Nemzetközi gazdaság

A Tesla és a Ferrari is állja a sarat

Az autóipar hányattatásai a luxuskategóriát egyelőre kevésbé érintik: a Tesla szekere fut, a Ferrari motorját azonban finomhangolni kellett, míg egykori anyacége, a Fiat Chrysler nagyon megszenvedte a járványt.

Legutóbb 1946 februárjában adtak el annyi új autót Nagy-Britanniában, mint a múlt hónapban. A gyártók és kereskedők szövetségének (SMMT) adatai szerint a 97 százalékos éves szintű visszaesés következtében csupán 4321 autó kapott rendszámot, ezek 80 százalékát céges használatra vették. A járvány hatására összeomló húzóágazat idei forgalma harmincéves mélypontra zuhanhat, az SMMT a januári 2,25 milliós becslését 1,68 millióra redukálta. Érdekesség, hogy áprilisban a legkelendőbb autó a Tesla Model 3 volt, amelyből 658-at adtak el, ez a teljes forgalom 15 százaléka. Két nap alatt ez a harmadik örömhír, amely Elon Muskot érte. A Tesla alapító vezérigazgatójának hétfőn megszületett a hetedik gyermeke, és még aznap kiderült, hogy elsősorban a részvényárfolyam felpumpálásának és más feltételek teljesítésének köszönhetőn az üzletember csaknem 700 millió dollár extra bónuszhoz jut a 2018-ban megkötött javadalmazási szerződése révén. Hogy ebből mennyit tarthat meg, az az amerikai tőzsdefelügyelettől (SEC) is függ, amely aligha hagyja szó, vizsgálat és büntetés nélkül Musk pénteken tett Twitter-bejegyzését, amelyben túlértékeltnek nevezte vállalata részvényárfolyamát. A kurzus erre szabadesésbe kezdett, és 10 százalékos mínusznál talált támaszra. Hétfőre megnyugodtak a kedélyek, s az árfolyam 8 százalékos erősödéssel zárt, a Tesla piaci értéke pedig 141,1 milliárd dollárra futott fel. Ez épp elég volt ahhoz, hogy az elmúlt fél év napi átlagában 100,2 milliárd dollár legyen a kapitalizáció, amivel a bónusszal honorált 12 feltétel egyike, a százmilliárdos tétel teljesülhetett. Egy korábbi, a termelés felfuttatásához kötött feltételt Musk már teljesített, így jogosulttá vált 1,69 millió megvásárlására 350 dolláros árfolyamon. Miután a kurzus most 761 dolláron mozog, az árfolyam-különbözeten – elméletileg – 694 millió dollárt keresne Musk. Ekkora bónusz még nem volt az amerikai gazdaságtörténetben. Az igazsághoz tartozik, hogy Musk nem vesz fel fizetést a Teslától, ám ha teljesíti az ösztönzőket, azzal hatalmasat szakíthat.

Bónuszát beváltva az üzletember alapáron 2330 darabot vásárolhatna a legolcsóbb Ferrariból, azaz gyakorlatilag leköthetné a cég negyedéves kapacitását. Az első három hónapban 2738 autót, a tavalyi bázisnál 5 százalékkal többet gyártó olaszok jelentős kedvezményt is adnának, ugyanis mostanában kezd köhögni a motor két gyártóbázisukon, Maranellóban és Modenában, ahol hétfőn újraindították a termelést. A luxussportautó-gyártó kiigazított üzemi eredménye 317 millió euró volt, ami szerény, hatmilliós plusz. Üzemi marzsa 34 százalékon stagnál. A Ferrarit a járványhelyzet súlyosan érinti, a Forma–1-hez kapcsolódó bevételei a szezon megkurtításával hatalmasat zuhantak, és a testvércég Maseratinak sem kell annyi motort szállítania, hiszen eladásai megfeleződtek az első negyedévben. A Ferrari februárban elhamarkodottan 1,38–1,43 milliárd euróra javította idei üzemieredmény-várakozását, amit most levittek az 1,05–1,20 milliárdos sávba. Louis Camilleri vezérigazgató szerint idén lesz egy kis visszaesés, de jövőre ismét felgyorsulnak. Bivalyerős megrendelési könyvük garantálja ezt, a gazdagokat ugyanis még a vírus sem tántorítja el a vásárlástól. A Ferrari készpénzállománya március végén 1,23 milliárd euró volt, ehhez csatlakozik egy bármikor lehívható hétszázmilliós hitelkeret.

Masszív mínuszok jellemzik az egykori anyacéget, a Fiat Chrysler Automobilest (FCA), amely az Agnelli család vagyonkezelője révén a Ferrari felett is bábáskodik. Az FCA az első negyedévben

21 szá­zalékkal kevesebb, 818 ezer autót értékesített, bevétele 16 százalékos csökkenéssel 20,57 milliárd euróra apadt, vesztesége pedig 1,7 milliárd euró volt. Mike Manley vezérigazgató a gyorsjelentésből egy pozitívumot ki tudott emelni, méghozzá a 18,6 milliárd eurós likvid eszközállományukat, azaz a veszteséges üzem finanszírozása nem okozhat gondot. Az FCA már visszavonta az idei profitprognózisát, ugyanakkor megerősítette, hogy a francia Peugeot csoporttal tervezett fúziójukat 2021 első negyedévében lezárják.

Csődközelben a Hertz

A járvány maga alá temetheti a Hertz Global Holdingsot, amely a világ 150 országában nyújt bérautó-szolgáltatást Hertz, Dollar és Thrifty márkanevek alatt. A turizmus és az utazások drámai visszaesése miatt számottevő bevétel nélkül maradó amerikai társaság árfolyama 80 százalékot zuhant két hónap alatt, s most 510 millió dollárt ér. A cégnél sajtóhírek szerint javában szövegezik a csődbírósági beadványt. A csőddel a Hertz főrészvényese, a 39 százalékos pakettet birtokló aktivista befektető, Carl Icahn bukik a legnagyobbat, ám a legtöbbet az elbocsátandó dolgozók tízezrei veszíthetik, ha nem sikerül sürgősen megállapodni a hitelezőkkel a 17 milliárd dolláros tartozás átütemezéséről. A Hertz megújulási programját kisiklatta a vírus, ám korántsem biztos, hogy a most a kormánynál anyagi forrásokért lobbizó cég sikerrel járna, mivel a turisták tömegei rákaptak az olcsóbb és rugalmasabb Uber fuvarmegosztó szolgáltatásaira.

A Ferrari készpénzállománya

1,23

milliárd euró volt

március végén

FCA Hertz Ferrari Tesla
Ezek is érdekelhetik