Legutóbb 1946 februárjában adtak el annyi új autót Nagy-Britanniában, mint a múlt hónapban. A gyártók és kereskedők szövetségének (SMMT) adatai szerint a 97 százalékos éves szintű visszaesés következtében csupán 4321 autó kapott rendszámot, ezek 80 százalékát céges használatra vették. A járvány hatására összeomló húzóágazat idei forgalma harmincéves mélypontra zuhanhat, az SMMT a januári 2,25 milliós becslését 1,68 millióra redukálta. Érdekesség, hogy áprilisban a legkelendőbb autó a Tesla Model 3 volt, amelyből 658-at adtak el, ez a teljes forgalom 15 százaléka. Két nap alatt ez a harmadik örömhír, amely Elon Muskot érte. A Tesla alapító vezérigazgatójának hétfőn megszületett a hetedik gyermeke, és még aznap kiderült, hogy elsősorban a részvényárfolyam felpumpálásának és más feltételek teljesítésének köszönhetőn az üzletember csaknem 700 millió dollár extra bónuszhoz jut a 2018-ban megkötött javadalmazási szerződése révén. Hogy ebből mennyit tarthat meg, az az amerikai tőzsdefelügyelettől (SEC) is függ, amely aligha hagyja szó, vizsgálat és büntetés nélkül Musk pénteken tett Twitter-bejegyzését, amelyben túlértékeltnek nevezte vállalata részvényárfolyamát. A kurzus erre szabadesésbe kezdett, és 10 százalékos mínusznál talált támaszra. Hétfőre megnyugodtak a kedélyek, s az árfolyam 8 százalékos erősödéssel zárt, a Tesla piaci értéke pedig 141,1 milliárd dollárra futott fel. Ez épp elég volt ahhoz, hogy az elmúlt fél év napi átlagában 100,2 milliárd dollár legyen a kapitalizáció, amivel a bónusszal honorált 12 feltétel egyike, a százmilliárdos tétel teljesülhetett. Egy korábbi, a termelés felfuttatásához kötött feltételt Musk már teljesített, így jogosulttá vált 1,69 millió megvásárlására 350 dolláros árfolyamon. Miután a kurzus most 761 dolláron mozog, az árfolyam-különbözeten – elméletileg – 694 millió dollárt keresne Musk. Ekkora bónusz még nem volt az amerikai gazdaságtörténetben. Az igazsághoz tartozik, hogy Musk nem vesz fel fizetést a Teslától, ám ha teljesíti az ösztönzőket, azzal hatalmasat szakíthat.
Bónuszát beváltva az üzletember alapáron 2330 darabot vásárolhatna a legolcsóbb Ferrariból, azaz gyakorlatilag leköthetné a cég negyedéves kapacitását. Az első három hónapban 2738 autót, a tavalyi bázisnál 5 százalékkal többet gyártó olaszok jelentős kedvezményt is adnának, ugyanis mostanában kezd köhögni a motor két gyártóbázisukon, Maranellóban és Modenában, ahol hétfőn újraindították a termelést. A luxussportautó-gyártó kiigazított üzemi eredménye 317 millió euró volt, ami szerény, hatmilliós plusz. Üzemi marzsa 34 százalékon stagnál. A Ferrarit a járványhelyzet súlyosan érinti, a Forma–1-hez kapcsolódó bevételei a szezon megkurtításával hatalmasat zuhantak, és a testvércég Maseratinak sem kell annyi motort szállítania, hiszen eladásai megfeleződtek az első negyedévben. A Ferrari februárban elhamarkodottan 1,38–1,43 milliárd euróra javította idei üzemieredmény-várakozását, amit most levittek az 1,05–1,20 milliárdos sávba. Louis Camilleri vezérigazgató szerint idén lesz egy kis visszaesés, de jövőre ismét felgyorsulnak. Bivalyerős megrendelési könyvük garantálja ezt, a gazdagokat ugyanis még a vírus sem tántorítja el a vásárlástól. A Ferrari készpénzállománya március végén 1,23 milliárd euró volt, ehhez csatlakozik egy bármikor lehívható hétszázmilliós hitelkeret.
Masszív mínuszok jellemzik az egykori anyacéget, a Fiat Chrysler Automobilest (FCA), amely az Agnelli család vagyonkezelője révén a Ferrari felett is bábáskodik. Az FCA az első negyedévben
21 százalékkal kevesebb, 818 ezer autót értékesített, bevétele 16 százalékos csökkenéssel 20,57 milliárd euróra apadt, vesztesége pedig 1,7 milliárd euró volt. Mike Manley vezérigazgató a gyorsjelentésből egy pozitívumot ki tudott emelni, méghozzá a 18,6 milliárd eurós likvid eszközállományukat, azaz a veszteséges üzem finanszírozása nem okozhat gondot. Az FCA már visszavonta az idei profitprognózisát, ugyanakkor megerősítette, hogy a francia Peugeot csoporttal tervezett fúziójukat 2021 első negyedévében lezárják.
Csődközelben a Hertz
A járvány maga alá temetheti a Hertz Global Holdingsot, amely a világ 150 országában nyújt bérautó-szolgáltatást Hertz, Dollar és Thrifty márkanevek alatt. A turizmus és az utazások drámai visszaesése miatt számottevő bevétel nélkül maradó amerikai társaság árfolyama 80 százalékot zuhant két hónap alatt, s most 510 millió dollárt ér. A cégnél sajtóhírek szerint javában szövegezik a csődbírósági beadványt. A csőddel a Hertz főrészvényese, a 39 százalékos pakettet birtokló aktivista befektető, Carl Icahn bukik a legnagyobbat, ám a legtöbbet az elbocsátandó dolgozók tízezrei veszíthetik, ha nem sikerül sürgősen megállapodni a hitelezőkkel a 17 milliárd dolláros tartozás átütemezéséről. A Hertz megújulási programját kisiklatta a vírus, ám korántsem biztos, hogy a most a kormánynál anyagi forrásokért lobbizó cég sikerrel járna, mivel a turisták tömegei rákaptak az olcsóbb és rugalmasabb Uber fuvarmegosztó szolgáltatásaira.
A Ferrari készpénzállománya
1,23
milliárd euró volt
március végén