Nemzetközi gazdaság

Autókölcsönzőt vehet a Volkswagen

A járvány erőteljes csapást mért az autókölcsönzőkre, kikényszerítve az ágazat megújulását és konszolidációját. Bár a piac az üzleti utak és a turizmus visszaszorulásával jelentősen beszűkült, szakértők szerint nem szabad temetni a szektort.

Csaknem másfél évtized után a Volkswagen visszaveheti, ami az övé volt: az Europcar autókölcsönzőt – jelentette a Reuters. A hírügynökség forrásai szerint a németek már jelezték érdeklődésüket és francia társaságnak, és kezdeményezték annak átvilágítását. Az ügylet egyelőre kezdeti stádiumban van, megvalósulása attól függ, hogy a koronavírus-járvány következményeként katasztrofálisan visszaeső idegenforgalom, és ezzel a bérautók iránti igény drasztikus csökkenése milyen nyomot hagy az árcédulán. Az Europcar piaci értéke rohamosan csökken, a cég részvényárfolyama március végére az év eleji szint negyedére zuhant, onnan araszolgatott felfelé, de még mindig csak „félúton” jár.

A VW színre lépése azonnal 17 százalékot dobott a kurzuson, 430 millió euróra korrigálva a kölcsönző piaci értékét. Amíg az árfolyam mozog, addig az adósságállomány fix, mértéke március végén meghaladta az egymilliárd eurót, és gyaníthatóan nem itt áll majd meg. A megroggyant Europcar székháza felett az amerikai keselyűk is megjelentek – hallani az Apollo Global Management érdeklődéséről –, s ha verseny alakul ki, annak csak örülhetnek a részvényesek.

A Volkswagen 2006-ban adta el autókölcsönzőjét az Eurazeo befektetési társaságnak, amely jelenleg a részvények harmada felett rendelkezik. A németek a csúcson szálltak ki, 3,32 milliárd eurót kaptak, most ennek a töredékéért szerezhetik vissza egykori tulajdonukat. Akkor azzal indokolták az eladást, hogy globális autóipari szolgáltatásokat nyújtó vállalatként nincs szükségük saját tulajdonú kölcsönzőre. Mára fordult a kocka, egyrészt a saját

autóiknak keresnek garantált piacot, másrészt a közösségi autóhasználat, a fuvarmegosztók térnyerése következtében rohamosan változó környezetbe aktív szereplőként akarnak beszállni. Az Europcar működése jelenleg biztosítva van, köszönhetően a májusban megszervezett 307 millió eurós pénzügyi csomagnak, amelyből 220 milliót képvisel a francia állam által 90 százalékban garantált bankhitel.

Bár az autókölcsönző vállalatok igyekeznek alkalmazkodni az új igényekhez, a járvány romba döntötte próbálkozásaikat. Egyelőre, hiszen valamilyen megújult formában még a világ 150 országában bérautó-szolgáltatást nyújtó Hertz Global Holdings is kimászhat a csődből, noha 20,6 milliárd dolláros adósságállománya a maga nemében brutális. A cég az idei árfolyamcsúcsát még a békés februárban 20,2 dolláron érte el, május végi csődjelentése óta azonban zuhan az árfolyam, amelyet a spekulánsok az épp aktuális kilábalási hírek előjelének megfelelően rángatnak. A Dollar és Thrifty márkanevek alatt szolgáltató cég kurzusa 1,2 dolláron áll, jóllehet a menedzsment figyelmeztette a befektetőket, hogy a papírok gyakorlatilag értéktelenek. A Hertz félmilliárd dollár értékben próbált új részvények kibocsátásával friss forráshoz jutni, ám a tőzsdefelügyelet túlzott kockázatokra figyelmeztető felhívására visszalépett. A cég engedélyt kapott a csődbíróságtól arra, hogy legfeljebb egymilliárd dollár értékben tőkéhez jusson, most ennek a szervezése folyik.

A legnagyobb amerikai kölcsönző, a magánkézben lévő Enterprise helyzete a mögötte álló Vanguard befektetési társaságnak köszönhetően stabil, de az Avis 1,6 milliárd dolláros likviditása is megfelelő alap a következő két év átvészelésére.

A Budget márkát és a Zipcar

autómegosztó társaságot birtokló Avis árfolyama a Hertz csődje óta 45 százalékkal erősödött. A stabil hátterű cég a Millman Research elemzése szerint a kihasználatlan repülőtéri flottájának értékesítéséből is tisztes bevételre tehet szert, de a legjobban akkor jár, ha vár júliusig, addigra megugranak az árak a használtautó-piacon. Profitálhatnak a Hertztől elpártoló ügyfelekből is – jegyzi meg a CNN.

A Curzio Research alapvetően optimista a bérautópiac kilátásait illetően, szerintük a vírustól való félelem sokakat eltántorít a repüléstől, és inkább kölcsönautóban mint egyfajta védelmet nyújtó kapszulában indulnak hosszabb utakra a családdal a nyári szezonban.

S ha már család, érdemes megemlíteni a Sixtet is, épp tegnap tartották meg lízingcégük éves virtuális közgyűlését, amelyen elfogadták a javaslatot az eredeti, 90 eurócentes részvényenkénti osztalékra a 2019-es üzleti év után. Ez az év végi árfolyamon 8 százalékos hozamnak felel meg. Egy évvel korábban 48 cent volt az Úgy tűnik, az Erich Sixt elnök és két fia vezette német multi kiheverte a járvány okozta sokkot, amely a csoport idei részvényárfolyamából 30 százaléknyit vitt el. A Bloomberg szakértői szerint viszont a Sixtet aggaszthatja leginkább a VW és az Europcar közeledése.

Avis Hertz Sixt Budget Enterprise europcar autókölcsönzés Volkswagen Csoport
Ezek is érdekelhetik