Nemzetközi gazdaság

Csak tippelni lehet a SpaceX értékét

Új fejezetet nyitott az űrhajózás történetében a SpaceX, de azt egyelőre nem lehet pontosan felmérni, mekkora lehet a cég piaci értéke, és mennyi nyereséget hozhat a jövőben.

S zerencsésen visszaérkezett a SpaceX Dragon űrkapszulája vasárnap a Mexikói-öbölbe, a fedélzetén a NASA két asztronautájával, Doug Hurley-vel és Bob Behnkennel. Ez volt az első alkalom, hogy egy magánvállalat által épített eszköz járt az űrben, szintén magánvállalat által fejlesztett rakéta segítségével, ráadásul a kapszula és a meghajtóegység újra felhasználható. A SpaceX új fejezetet nyitott az űrkutatás történetében, így a MarketWatch szerint jogosan merül fel a kérdés, mekkora a cég piaci értéke.

A válasz azonban nem egyszerű, részben a SpaceX különleges technológiája miatt, részben pedig azért, mert az által alapított cég magánkézben van, így nem áll az elemzők rendelkezésére az összes szükséges adat. A Morgan Stanley azért megpróbálta kiszámítani, és hipotetikusan arra az eredményre jutott tegnap reggel kiadott jelentésében, hogy diszkontált pénzáramlás alapján a cég értéke „valahol nagyjából a 200 millió és a 175 milliárd dollár között mozog”. Vagyis mai értéken számítva az igen-igen tág összeghatárok közötti értékben generálhat készpénzt a jövőben a cég.

A Morgan Stanley alapforgatókönyve szerint a cég piaci értéke 50 milliárd dollár, ami azt jelenti, hogy ezzel a SpaceX bekerült a tíz legnagyobb űr-, illetve védelmi konglomerátum közé. Azonban sok szakértő vitatja, hogy a vállalat képes lenne az amerikai kormányzaton kívül bárki mással szerződést kötni űreszközök kilövésére – Washington pedig ekkora összeget nem fog költeni erre a célra. Sőt, maga az űrüzlet sem éri el ezt a határt. „Négy vállalat együttesének tekintjük a SpaceX-et” – írták a bank elemzői a jelentésben. Az egyik eszközöket juttat az űrbe, a másik létrehozza a Starlink műholdakat, amelyekkel a tervek szerint a jövőben nagy sebességű internetes összeköttetést biztosítanak. A harmadik egy „utazási iroda”, amely ultragyors rakétajáratokat indít a Föld egyik pontjáról a másikra. A negyedik pedig a mélyűr felfedezésével foglalkozik. A legnagyobb üzletet a műholdak ígérik: a Morgan Stanley számításai szerint mintegy 42 milliárd dollárt hozhatnak. A kilövések egymilliárdot, a rakétautazások kilencmilliárdot, a mélyűrkutatás viszont egyelőre semmit. A műhold fejlesztése több százmil­liárd dollárt emészt fel, de számítások szerint az üzleti modell működni fog már abban az esetben is, ha a szolgáltatásért a jövőben havi 50 dollárt számolnak fel – ami nagyjából megegyezik a jelenlegi szinttel. A Starlink így 2040-re 24 milliárdot hozhat évente a cégnek. A SpaceX piaci értékének megbecsülésében segíthet, ha összehasonlítjuk hasonló célú vállalatokkal. A Virgin Galactic is dolgozik a hiperszonikus utazás és az űrturizmus beindításán, az értékét 4,5 milliárd dollárra teszik, míg a rakétakomponenseket gyártó Aerojet Rocketdyne-ét 2,7 milliárd dollárra. A SpaceX-éhez hasonló műholdakat egyetlen cég sem kínál, és a mélyűrkutatásban egyedül a Hubble űrteleszkópot is előállító Lockheed Martin vesz részt.

SpaceX
Ezek is érdekelhetik