S zerencsésen visszaérkezett a SpaceX Dragon űrkapszulája vasárnap a Mexikói-öbölbe, a fedélzetén a NASA két asztronautájával, Doug Hurley-vel és Bob Behnkennel. Ez volt az első alkalom, hogy egy magánvállalat által épített eszköz járt az űrben, szintén magánvállalat által fejlesztett rakéta segítségével, ráadásul a kapszula és a meghajtóegység újra felhasználható. A SpaceX új fejezetet nyitott az űrkutatás történetében, így a MarketWatch szerint jogosan merül fel a kérdés, mekkora a cég piaci értéke.
A válasz azonban nem egyszerű, részben a SpaceX különleges technológiája miatt, részben pedig azért, mert az Elon Musk által alapított cég magánkézben van, így nem áll az elemzők rendelkezésére az összes szükséges adat. A Morgan Stanley azért megpróbálta kiszámítani, és hipotetikusan arra az eredményre jutott tegnap reggel kiadott jelentésében, hogy diszkontált pénzáramlás alapján a cég értéke „valahol nagyjából a 200 millió és a 175 milliárd dollár között mozog”. Vagyis mai értéken számítva az igen-igen tág összeghatárok közötti értékben generálhat készpénzt a jövőben a cég.
A Morgan Stanley alapforgatókönyve szerint a cég piaci értéke 50 milliárd dollár, ami azt jelenti, hogy ezzel a SpaceX bekerült a tíz legnagyobb űr-, illetve védelmi konglomerátum közé. Azonban sok szakértő vitatja, hogy a vállalat képes lenne az amerikai kormányzaton kívül bárki mással szerződést kötni űreszközök kilövésére – Washington pedig ekkora összeget nem fog költeni erre a célra. Sőt, maga az űrüzlet sem éri el ezt a határt. „Négy vállalat együttesének tekintjük a SpaceX-et” – írták a bank elemzői a jelentésben. Az egyik eszközöket juttat az űrbe, a másik létrehozza a Starlink műholdakat, amelyekkel a tervek szerint a jövőben nagy sebességű internetes összeköttetést biztosítanak. A harmadik egy „utazási iroda”, amely ultragyors rakétajáratokat indít a Föld egyik pontjáról a másikra. A negyedik pedig a mélyűr felfedezésével foglalkozik. A legnagyobb üzletet a műholdak ígérik: a Morgan Stanley számításai szerint mintegy 42 milliárd dollárt hozhatnak. A kilövések egymilliárdot, a rakétautazások kilencmilliárdot, a mélyűrkutatás viszont egyelőre semmit. A műhold fejlesztése több százmilliárd dollárt emészt fel, de számítások szerint az üzleti modell működni fog már abban az esetben is, ha a szolgáltatásért a jövőben havi 50 dollárt számolnak fel – ami nagyjából megegyezik a jelenlegi szinttel. A Starlink így 2040-re 24 milliárdot hozhat évente a cégnek. A SpaceX piaci értékének megbecsülésében segíthet, ha összehasonlítjuk hasonló célú vállalatokkal. A Virgin Galactic is dolgozik a hiperszonikus utazás és az űrturizmus beindításán, az értékét 4,5 milliárd dollárra teszik, míg a rakétakomponenseket gyártó Aerojet Rocketdyne-ét 2,7 milliárd dollárra. A SpaceX-éhez hasonló műholdakat egyetlen cég sem kínál, és a mélyűrkutatásban egyedül a Hubble űrteleszkópot is előállító Lockheed Martin vesz részt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.