BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kikényszerítik az állami cégek reformját

Még az idén végrehajtaná az állami vállalatok szerkezeti átalakítását a román kormány, a veszteséges társaságok adóssága ugyanis meghaladja a 12 milliárd eurót. Néhány vállalat máris bejelentett elbocsátásokkal is járó intézkedéseket, a Tarom nemzeti légitársaság például alkalmazottai felétől készül megválni hamarosan.

Kiéheztetéssel próbálja kikényszeríteni az állami vállalatok reformját a tavaly de­cemberben hivatalba lépett bukaresti kormány, amely nem hajlandó finanszírozni tovább ezeknek a társaságoknak az adósságát. A veszteséges állami vállalatok ezentúl kizárólag életképes szerkezetátalakítási vagy reformterv alapján kapnak költségvetési támogatást. Florin Citu miniszterelnök bejelentése szerint a költségvetést is – amelyet a napokban fogadott el a törvényhozás – úgy állították össze, hogy kikényszerítse a veszteséges állami vállalatok szerkezetváltását. „Ezek a vállalatok kamatokkal együtt 63 milliárd lej (1 lej 73 forint) adósságot halmoztak fel, ami nagyobb összeg, mint amennyit Románia az idén állami beruházásokra tud fordítani. Ez tarthatatlan, reformra van szükség az intézményrendszerben, az állami vállalatoknál, a nyugdíjrendszerben, a közalkalmazotti béreknél, az adóhatóságnál” – szögezte le a napokban a liberális kormányfő. Az idei büdzsé egyébként a GDP 7,16 százalékára rúgó államháztartási hiánnyal számol, és a kormány 61 mil­liárd lejt irányoz elő beruházásokra.

Az ország legnagyobb, tetemes adósságot felhalmozó vállalatai között szerepel a lignitbányákat és hőerőműveket működtető olténiai, valamint a dél-erdélyi energetikai vállalatok, a bukaresti metróhálózatot működtető Metrorex, továbbá az állami vasúttársaság (CFR) személyszállítási és teherfuvarozó részlege és a Tarom állami légitársaság. Ezeknek a cégeknek az adóssága meghaladja a 2 milliárd eurót. A Tarom máris bejelentette, hogy megkezdte a személyzeti állomány szerkezetének átalakítását, az intézkedések gyakorlatba ültetése mintegy hat hónapig tart, és éves szinten 8 millió euró megtakarítást eredményez.

A szerkezetátalakítás volt a feltétele annak, hogy az Európai Bizottság engedélyezze a légitársaságnak 2020 elején nyújtott 190 millió eurós állami támogatást. Mivel a koronavírus-járvány miatt a légi közlekedésben tavaly 60 százalékkal zsugorodott az utasforgalom, nehezen léptethető életbe hatékony és gyors mentőcsomag. Bár a Tarom vezetősége még nem hagyta jóvá véglegesen az átszervezést, az 1500 alkalmazottj csaknem felét, 700 dolgozót bocsáthatnak el a nyár végéig. Amúgy a társaság 93,2 millió euró veszteséggel zárta 2020-at, ez volt a 13. veszteséges év a Tarom történetében.

Tömeges létszámleépítésre készül a román posta is, amely az adminisztratív és a vezetői munkakörben dolgozók legkevesebb 21 százalékától készül megválni. Az állami vállalat karcsúsítására azért van szükség, mert egyre kisebb az érdeklődés a szolgáltatásai iránt, a levelezést ugyanis kiszorítja az elektronikus kommunikáció, a gyorspostai szolgáltatások, a csomagkézbesítés, a pénzügyi szolgáltatások terén pedig nagyon nagy a konkurencia.

Horia Grigorescu vezérigazgató közölte, hogy első körben az adminisztratív és vezető beosztásban tevékenykedő 1600 dolgozó közül fognak háromszázat elbocsátani a teljesítményük és a hatékonyságuk kielemzése után. Az intézkedés az idén 2 millió lej, 2022-ben pedig 18 millió lej megtakarítást eredményez a csaknem 25 ezer dolgozót foglalkoztató társaságnál.

Az állami hátterű vállalatok

63

milliárd lej adósságot halmoztak fel

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.