Egyetlen koronavírus-fertőzés miatt az idén immár másodszor állították le a világ harmadik legforgalmasabb konténerkikötőjének, a ningpo-csousaninak az egyik terminálját Kínában, és ez további fejfájást okoz majd a vállalatok számára világszerte. A globális ellátási láncokban komoly fennakadásokat okoz a delta variáns terjedése és a gazdaságok nyitásával világszerte felpörgött kereslet, a helyzetet pedig csak tovább rontotta, hogy tavasszal napokra hajózhatatlanná vált a Szuezi-csatorna. 

Fotó: Imaginechina via AFP

Peking a zéró tolerancia jegyében májusban zárt le először forgalmas kikötőket a járvány terjedésének megakadályozása érdekében, és mivel ez a politika szakértők szerint folytatódni fog, így egész évben tartóssá és még súlyosabbá válhatnak az ellátási problémák világszerte.

Kína hozzáállása azt jelenti, hogy az illetékesek számára abszolút prioritás a járványkezelés, amelynek mindent alárendelnek, különösen a delta variáns erősen fertőző jellege és amiatt, hogy a jelenlegi hullám veszélyezteti a gazdaság harmadik negyedéves teljesítményét

– figyelmeztetett a klienseknek írt feljegyzésében Nick Marro, az Economist Intelligence Unit világkereskedelemmel foglalkozó vezetője.

A most részlegesen lezárt kikötőben a World Shipping Council (WSC) adatai szerint 2019-ben 27,49, 2020-ban pedig már 28,72 millió konténer fordult meg, elsősorban az Európába és Észak-Amerikába irányuló teherforgalom indul innen.

Az érintett terminál az egyik legfontosabb, a GardaWorld biztonsági konzultációs cég számításai szerint a kikötő teljes konténerforgalmának mintegy negyedét ezen keresztül bonyolítják le. A kikötői hatóságok a hét folyamán folyamatosan egyeztettek az érintett szállítmányozókkal, igyekeztek átirányítani a hajókat a többi terminálba, hogy minél inkább zökennőmentes legyen a munka, továbbá a negatív hatások minimalizálása érdekében felgyorsították a rakodást. A terminálban a zárlat előtt lehorgonyzott hajók azonban nem mozdulhatnak. A Bloomberg beszámolója szerint mindenesetre a Los Angeles-i kikötőben pénteken a hatóságok már arra készültek, hogy kevesebb teherhajó érkezik majd Kínából, és a német Hapag-Llloyd is jelezte, hogy késésekre lehet számítani. A ningpói kikötő esetleges tartós zárlata különösen fájdalmas lehet a világgazdaság szempontjából, mivel a tengeri szállítás volumene az év vége felé általában jelentősen megnő az ünnepi forgalom miatt. 
Minden hasonló fennakadás tovább növeli a tengeri szállítás költségeit is, amelyek már amúgy is igen magasak. A száraz ömlesztett áruk szállítási költségeit mutató Baltic Dry Index szerint az árak egy hónap alatt több mint tíz százalékkal emelkedtek.

A konténer-szállítási díjak is szárnyalnak, Sanghajból Los Angelesbe 10322 dollárért visznek el egy szabvány konténert, ami több mint 220 százalékkal magasabb a tavalyi árnál.

Bár Kínában az utóbbi hetekben több járványgóc is megjelent, Ningpo a helyi egészségügyi hatóságok szerint az alacsony kockázatú területek közé tartozik annak ellenére, hogy a légi közlekedést felfüggesztették a város és Peking között. Az a munkás, aki miatt lezárták a terminált, ráadásul be is volt oltva, március 17-én kapta meg a vakcina második adagját, és nem voltak tünetei sem, bár a teszt kimutatta a szervezetében a delta variánst. Közölték azt is, hogy az illető közeli kontaktusba került külföldi szállítóhajók tengerészeivel.