Jövő év július 6-tól kizárólag olyan új tervezésű autó és teherképkocsi hozható forgalomba az területén, amelyet a gyártó felszerelt egy új biztonságtechnikai eszközzel, intelligens sebességszabályozó (ISA) rendszerrel – közölte az InfoStart. Az Európai Bizottság – a véleményezési időszak lezárultát követően – a nyár közepén fogadta el a rendeletmódosítás szövegét és a mellékleteit.

Fotó: Shutterstock

A tervezet szerint az intézkedés második lépcsője 2024. július 7-től lép életbe. Ettől a dátumtól kezdve már nemcsak a legújabb konstrukciókat, hanem minden olyan gépjárművet fel kell szerelni az említett eszközzel, amelyet a határidő után hoznak majd forgalomba.

Az indoklás szerint az új technológiával az unió döntéshozói a gyorshajtásos balesetek számát szeretnék csökkenteni – ismertette Nyitrai Tibor, az act Bán és Karika Ügyvédi Társulás szakértője.

A szóba forgó technológiára több megoldás is létezik. Lehetséges, hogy a gázpedálon finom ellenerőt érzékel majd a sofőr, vagy a motorvezérlés csökkentheti a teljesítményt, de akár a gázpedál rezgése is jelezheti a gyorshajtást, felvillanó fényjelzések mellett. Ugyanakkor a jelzőrendszerek nem mindegyike alkalmazható minden egyes gépjárműben, mivel annak felhasználása nagyban függ a motortól, vagy a gépjármű-meghajtás típusától.

Minden megoldásban közös azonban, hogy ezeket a sofőr felülbírálhatja. Annyi bizonyos, hogy idővel minden gépjárművezetőnek hozzá kell szoknia az új biztonságtechnikai eszközhöz – emelte ki Nyitrai Tibor.

A statisztikák szerint az Európai Unió közútjain 2019-ben közel 23 ezer halálos baleset történt, és a becslések alapján az összes baleset 10-15 százaléka és a halálos balesetek 30 százaléka gyorshajtás vagy nem megfelelő sebességgel történő vezetés miatt következett be. A döntéshozók úgy gondolják, hogy az autóvezetőket a túlzott menetsebességre figyelmeztető műszaki megoldás visszafoghatja, így jelentős hatással lehet a balesetek kimenetelére és a sérülések mértékének csökkentésére.