BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még nem fáj a magas olajár a légitársaságoknak

Az idei átlagár volt jellemző 2018-ban és 2019-ben is, amikor a vezető légitársaságok profitja viszonylag stabil volt.

Bár a legtöbb légitársaság számára az üzemanyagkiadások tekinthetők az egyik legnagyobb működési tételnek, az emelkedő olajárak nem veszélyeztetik, hogy a következő 1-2 évben sikerüljön helyreállítani a nyereségességét szektorban  – írja mai elemzésében a Moody’s. 

A kereslet és a kínálat alakulása – beleértve az utasok visszatérését, amelyet az egyre magasabb arányú átoltottságok és az utazási korlátozások enyhülése támogat – nagyobb hatással lesznek a légitársaságok nyereségére, mint a repülőgép-üzemanyag ára, bármennyire is nőttek az elmúlt időszakban a határidős jegyzésárak a Brent olaj árában.

Fotó: Imaginechina

A hitelminősítő szakértői emlékeztetnek rá, hogy a múltbéli tapasztalatok szerint a jelentős üzemi nyereség és a magasabb olajárak nem zárják ki egymást. A Brent árára vonatkozó jelenlegi feltételezésük hordónként 50 és 70 dollár közötti tartományt vesz figyelembe, ennél a jelenlegi ár ugyan magasabb, de a Brent átlagos ára az idei év első kilenc hónapjában 67 dollár volt. Ez az átlagár volt jellemző 2018-ban és 2019-ben is, amikor a vezető légitársaságok profitja viszonylag stabil volt. 

A Moody’s összesítése szerint az amerikai légitársaságok üzemanyag-költségei a bevételeik 23 százaléka alatt tarthatók, ha a Brent hordónkénti ára 70 dollár alatt van. De az ennél magasabb olajárakra is rugalmasan tudnak reagálni az amerikai társaságok, jellemzően a jegyárak emelésével. Más a helyzet a globális piacon, s főleg a szektor új szereplőit illetően: náluk a kerozin beszerzési költségei a teljes bevétel 50 százalékát vagy még többet is elvihetik. Az üzemanyagköltségek az iparágban a bérköltség mellett a legnagyobb részét teszi ki a kiadásoknak.  

Hosszabb távon a károsanyag kibocsátás csökkentésére irányuló erőfeszítések növelni fogják a légitársaságok üzemanyagköltségeit a bevétel százalékában kifejezve. A légitársaságoknak szén-dioxid-kibocsátás-csökkentési célokat kell majd teljesíteniük szén-dioxid-kompenzációs termékek vásárlásával, ami – minden más tényező változatlansága mellett – növelni fogja a működési költségeket. A légitársaságok ezeket a költségeket vélhetően az ügyfelekre próbálják meg áthárítani, vagy magasabb viteldíjakon vagy a szén-dioxid-kompenzáción keresztül

– írja az elemzés.

A Moody’s szerint azonban egyáltalán nem garantálható, hogy az esetleges jegyáremelések ne vezessenek a légiközlekedés-kereslet visszaeséséhez. Ha a légitársaságok ilyen folyamatokat látnak, valószínűleg a kapacitásaik csökkentésével reagálnak majd. Összességében a Moody’s arra számít, hogy az ágazat kilábalása a pandémia utáni időszak megpróbáltatásaiból 12-24 hónapot vesz igénybe.

Alternatív kerozin reformálhatja meg a légi közlekedést

A hagyományos üzemanyagok korszaka a végéhez közeledik, de a repülésről nem kell lemondanunk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.