Üzemanyag-turizmus kialakulásához vezetett, hogy Magyarországon literenként 480 forintos ársapka érvényes a benzin és a gázolaj esetében, miközben e termékek Romániában megállíthatatlanul drágulnak. Méghozzá nem akármilyen mértékben: az elmúlt tizenkét hónap során 59 százalékkal nőtt a gázolaj ára Romániában, ami a legnagyobb arányú növekedés az Európai Unióban. 

A romániai gázolaj éves drágulása rekorder lett az EU-ban a maga 59 százalékos ütemével
Fotó: Rostás Szabolcs, Kolozsvár 

A dízel ára Csehországban is 59 százalékkal nőtt 2021 és 2022 áprilisa között, a többi uniós tagállamban ennél kisebb mértékű áremelkedést jegyeztek.

A benzin esetében 39 százalékos drágulást mértek Romániában, ennél nagyobb arányú növekedés csak Bulgáriában, Csehországban és Ausztriában volt az EU-tagállamok között. 

A standard gázolaj ára meghaladja a prémiumbenzinét. Romániában jelenleg egy liter normál gázolaj 8,7 lej, vagyis mintegy 661 forint körül mozog (1 lej = 76 forint), a prémiumgázolajé meghaladja a 9 lejt; a 95-ös oktánszámú benzin esetében a standardváltozat literje átlagban 7,8, a prémiumé 8,55 lejbe kerül. Becslések szerint az elmúlt hónapokban tapasztalt drágulás nyomán a gázolaj esetében egy teletank mintegy 4500, míg a benzin esetében 3000 forintnak megfelelő összeggel kerül többe Romániában. 

A Ziarul Financiar bukaresti gazdasági-pénzügyi lap szerint a romániai drágulások annak ellenére kiugróan magasak, hogy az ország csupán 68 százalékban függ a kőolajimporttól – az unióban csak Dánia áll ennél jobban, 51 százalékos külföldi behozatallal az Európai Bizottság 2020-as évre vonatkozó statisztikái szerint. „Tehát Románia szükségletei harmadát meg tudja termelni magának, ám ez nem tükröződik az árakban” – idézi a ZF cikkét az erdélyi Krónika című lap. 

A romániai sajtó emlékeztet, hogy Magyarországon, Szlovéniában és Horvátországban árplafon bevezetésével siettek a lakosok, vállalkozók segítségére a dráguláshullám megfékezése érdekében, Németországban csökkentették az üzemanyagadót, Portugáliában 20 euró értékű utalványokat osztogatnak.

Bukarestben az árplafon bevezetése, illetve a jövedéki vagy az áfa csökkentése is felmerült kormányzati szinten, de eddig semmilyen állami segítség nem érkezett. 

A Nicolae Ciucă vezette kabinet egyelőre azt fontolgatja, hogy 50 banit kompenzál az üzemanyagárból a fuvarozók számára. Az ellenzéki Mentsétek meg Romániát Szövetség (USR) bírálja a bukaresti nagykoalíciót, amiért nem hoz intézkedéseket a drágulási hullám hatásainak ellensúlyozására, és nem támogatja a törvénytervezetüket, amelyben az üzemanyag áfájának 19-ről 5 százalékra való csökkentését kezdeményezik.

Mivel a bukaresti intézkedések váratnak magukra, a magyar–román határ mentén élők kihasználják, hogy Magyarországon jóval olcsóbb, egységesen maximum 480 forint a benzin és a gázolaj literje. Az elmúlt időszakban amiatt is megnőtt a forgalom a határátkelőknél, hogy sok romániai Magyarországon tankol. 

benzinkút tankolás
Fotó: Móricz-Sabján Simon/VG

Megéri, hiszen egy 50 literes tank gázolajjal történő megtöltése legkevesebb 8000 forintnak megfelelő megtakarítást eredményez, nagyobb tankkal rendelkező járművek, illetve magasabb árakkal dolgozó romániai benzinkutak esetében az összeg akár meg is duplázódhat. A román Digi 24 hírtelevízió riportban foglalkozott a jelenséggel, amelyben rámutat, hogy a magyar–román határon átlépve átlagosan néhány kilométer megtétele után találni töltőállomást, ahol jóval olcsóbban lehet tankolni. 

Egyes magyarországi határ menti benzinkutakon nagyjából az a tapasztalat, hogy ötből egy ügyfél autója román rendszámú.

Július elsejéig, az ársapka fenntartásáig ez így is marad. S hogy mi lesz, ha visszatér a azt a szlovén példa jelzi: a hó elején felszabadított árak a benzin esetében 8 százalékkal, literenként azonnal 612, a gázolajnál pedig 20 százalékkal, 690 forintra ugrottak.