Számos uniós tagállamban és világszerte több országban is működik már a repülőtéri utasok után fizetendő adó, amelyet a központi költségvetésbe kell befizetni. Ennek elnevezése leggyakrabban „departure tax”, ami arra utal, hogy az adót az induló utasok után vetették ki, és a légitársaságokat terhelik.

A koronavírus-járvány idején bevezetett lezárások feloldása miatt megugrott a repülés iránt kereslet, a jelenség már idehaza is érzékelhető. A kereslet felfutása kivételes jellegű, így extraprofitot jelenthet a légicégeknél. Az adó hazai bevezetése mellett szól az is, hogy a társaságokra Nyugat-Európa több államban már kivetettek hasonló terhet – adta hírül a Magyar Nemzet.

Orbán Viktor miniszterelnök a múlt héten jelentette be, hogy a kormány megadóztatja az extraprofitot, és az érintettek közé több légitársaság is bekerült.

09 May 2022, Hessen, Frankfurt/Main: A Qatar Airways passenger plane passes in front of the moon high in the evening sky. The nights are expected to remain clear with mild temperatures in the coming days. Photo: Boris Roessler/dpa (Photo by BORIS ROESSLER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: BORIS ROESSLER / dpa Picture-Alliance via AFP

Bár a légi közlekedés a koronavírus-járvány miatti lezárások következtében 2020-ban és 2021-ben is jelentősen elmaradt a korábbi számoktól, a pandémia enyhülését követően az idei évre már sokan újabb fellendülésre számítanak.

A szektorra kivetett adó magyarországi bevezetése mellett szól az is, hogy hasonló közterhet Európa számos országában szednek, többek között Németország, Svédország, Hollandia, Franciaország és Norvégia is alkalmazza. A légi közlekedés megadóztatásának ráadásul számos verziója létezik, általában az induló utasok száma alapján vetik ki, és a légitársaságoknak kell megfizetniük.

A hazánkban kiszabott teher mértéke várhatóan 10-15 euró körül lesz, amit induló utasok után kell majd megfizetniük a légicégeknek. Ez ebből származó állami adóbevétel éves szinten harmincmilliárd forint lehet a becslések szerint.

Nemzetközi kitekintés

Németországban az út hosszának függvényében 7,46 és 41,97 euró közötti összeget kell megfizetni minden utas után. Az adót a repülőgép-társaság vagy közvetlenül fizeti meg az adóhatóság részére, vagy úgynevezett adóképviselőn keresztül.

Svédországban 64 és 424 svéd korona (6,1 és 40,6 euró) közötti összeget kell fizetni utasonként, ezalól kivételt képeznek a 2 év alatti gyermekek, a katonai gépek, de vannak egyéb kivételek is. A légitársaságnak kötelező svéd cégjegyzékszámmal rendelkezni és közvetlenül megfizetni az adót az adóhatóság számára.

Hollandiában egyösszegű adó van, az út hosszától függetlenül 7,95 euró. Az adót a légitársaságnak kell megfizetnie.

Franciaországban repülőtereként eltérő összegű adót szednek be, 5,7 és 14 euró közötti összegekben. A terhet a járat üzemeltetője közvetlenül fizeti be a költségvetésbe, azaz rendelkezni kell helyi adószámmal.

Ausztriában két összegű indulási adó van, a 350 kilométernél rövidebb utak esetében 30, míg az összes többi járaton 12 euró.

A fenti rendszertől eltérően Olaszországban is kell fizetni, de ez kimondottan a kis, (magán) repülőgépekre, illetve helikopterekre kivetett adó. Ennek mértéke 100 kilométer alatti (főként helikopteres utak) esetében 10 euró utasonként, 100 és 1500 kilométer közötti út esetében fejenként 100 euró, míg 1500 kilométer feletti út esetében 200 euró/utas.

Fotó: VG