Bezártak az acélgyáraknak, leállt az autógyártás és a félvezetőkhez szükséges alapanyagok szállítása is késik az egy hetes sztrájk miatt. Az kamionosok a megugró üzemanyagköltségek és az alacsony bérek miatt tüntetnek Ázsia egyik fő exporthatalmában, amelynek már most meglehetősen magas költségei vannak - írja a Wall Street Journal.

A kereskedelmi minisztérium hétfőn bejelentette, hogy a szállítás akadályozása miatt a kulcsfontosságú iparágak az elmúlt hét során több 1,6 billió won, azaz körülbelül 1,2 milliárd dollár többletköltséggel szembesültek, és a közelmúltban az érkező és kimenő konténerforgalom Dél-Korea 12 fő kikötőjében a múlt havi ütem közel egyharmadára esett. 

A leginkább érintett cégek közé tartozik a Hyundai Motor Company – a világ egyik legnagyobb autógyártója és Dél-Korea legnagyobb acélgyártója –, a Samsung Electronics és az SK hynix, amelyek a világ memórialapkáinak túlnyomó többségét állítják elő.

A dél-koreai kamionosok elsősorban a gázolajárak miatt sztrájkolnak, amelyek az elmúlt évben közel 50 százalékkal emelkedtek, valamint a 2020 óta érvényben lévő minimálbér-terv közeledő év végi lejárta miatt is elégedetlenek. A rugalmas bérterv eddig figyelembe vette az olyan ingadozó költségeket is, mint például az üzemanyagárak.

Workers of the Freight Solidarity Union hold a rally in front of the Kia Motors production plant in Gwangju on June 10, 2022. - Thousands of South Korean truck drivers staged a fourth day of strikes on June 10, causing widespread disruptions and straining already-tight supply chains in an early test for the country's newly-elected president. (Photo by YONHAP / YONHAP / AFP)
Fotó: YONHAP / AFP

A tárgyalások negyedik fordulója vasárnap megszakadt a kormány és a szakszervezet között, azonban a tiltakozás hatása már most is jelentős. A dél-koreai vezetés becslései szerint az alkatrészek késése miatt mintegy 5400 jármű gyártása akadt meg, ami közel 257,1 milliárd wonos veszteséghez vezetett, a szárazföldi szállítástól függő mintegy 450 ezer tonna acél szállításának elmulasztása pedig 697,5 milliárd wonos veszteséget okozott.

Emellett a ki nem szállított petrolkémiai termékek értéke június 7. és 12. között elérte az 500 milliárd wont, miközben a napi cementszállítás 90 százalékkal zuhant az általános szint alá. Ha elhúzódik a sztrájk, a felvezetőgyártás is leállhat, amely már eddig is szenvedett a globális ellátási lánc zavaraitól és számos szektor működését akadályozta.