Még ebben a hónapban kiderül, sikerül-e Szlovákiának egy igazi nagyberuházót becsalogatnia az országba – közölte Richard Sulík gazdasági miniszter, hozzátéve: a potenciális invesztor közvetlenül 5000, a beszállítói körrel együtt pedig akár 25 ezer főt is foglalkoztathat. Annyit még elárult, hogy az esetleges beruházás a kelet-szlovákiai Kassa közeli, állami kézben levő kassamindszenti (Valaliky) ipari parkban telepedhet le. 

Employees work at the production line at Swedish auto maker Volvo Cars's Torslanda production plant in Gothenburg, Sweden on August 25, 2020. (Photo by Jonathan NACKSTRAND / AFP)
Fotó: JONATHAN NACKSTRAND / AFP

Szlovák sajtóértesülések szerint a Volvo autógyárról lehet szó. A kínai Geely-csoport tulajdonában álló márka képviselői 2021 végén jelezték, hogy a svéd és a belga telephelyen kívül még egy autógyárat létesítenének Európában, melynek éves gyártókapacitása 400 ezer gépkocsi lenne. Egyébként Debrecenben éppen e héten történt a BMW alapkőletétele, s e céget annak idején Pozsony pont az említett ipari parkba telepítette volna. Azonban akkoriban a 300 hektáros park infrastrukturálisan még nem volt annyira kiépítve, mint napjainkban. 

Ha valóban sikerül megegyezni a Volvo menedzsmentjével, akkor a pozsonyi Volkswagen, a nagyszombati Stellantis, a zsolnai KIA Motors és a nyitrai Jaguar Land Rover után már ez volna az ötödik szlovákiai autógyár. Szlovákia a világjárvány előtti utolsó évben, azaz 2019-ben összesen 1,1 millió gépkocsit gyártott, ezzel az 100 főre jutó autók terén világelső. A járvány idején e mutató egymillió darabra esett vissza.

A gótikus Szent Erzsébet-főszékesegyház (ismertebb nevén a kassai dóm) és a Szent Mihály-kápolna (j). Balra a Kassai Állami Színház neobarokk épülete és a premontrei Szentháromság-templom.
MTVA Fotó: Molnár-Bernáth László
Fotó: Molnár-Bernáth László / MTVA