A Coca-Cola és a Pepsi is felfüggesztette a tevékenységét Oroszországban, az Ukrajna ellen indított háború miatt. A boltok polcain még megtalálni a népszerű amerikai termékeket, mivel a már leszállított készleteket még kiárusítják, de egyre terjednek az üzletekben az orosz klóntermékek. Coca-Cola helyett Cool Cola, Fanta helyett Fancy és Sprite helyett Street várja az orosz fogyasztókat. A NielsenIQ adatai szerint májusban és júniusban már az üdítőpiac 5 százalékát tették ki az orosz márkák. A klóntermékek terjedésével egyszerre a NielsenIQ azt is kimutatta, hogy Oroszországban ebben a két hónapban 5,5 százalékkal csökkent a szénsavas üdítőitalok forgalma – írta meg a Forbes.ru.

8198815 24.05.2022 An employee holds a bottle of the Fancy sparkling soft drink at the Ochakovo Beer and Non-Alcoholic Beverage Plant in Moscow, Russia. CoolCola, Fancy and Street are brands analogous to Coca-Cola, Fanta and Sprite. Evgeny Biyatov / Sputnik (Photo by Evgeny Biyatov / Sputnik / Sputnik via AFP)
Fotó: Evgeny Biyatov / AFP

Ez egy csodálatos lehetőség, amire soha többet nem lesz példa. A külföldi cégek elhagyják az országot, mi pedig átvehetjük a helyüket

– mondta a limonádéiról ismert Chernogolovka vezérigazgatója, Natalia Sakhnina. A cég már elkezdte a saját kólafajtáit gyártani Cola Chernogolovka és Fantola néven. Májusban egy másik vállalat, az Ochakovo piacra dobta a saját, az amerikai üdítőkre emlékeztető termékeit, a Cool Cola, a Fancy és a Street képében. Az Ochakovo vezérigazgatója az orosz Forbesnak azt nyilatkozta, hogy az összes üdítőital márkájának értékesítése 2022 májusában és júniusában megközelítette az egy évvel korábbi eredmény dupláját.

Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a multik elhagyták az országot. Emiatt a fogyasztók érdeklődése csökkent ezek iránt a termékek iránt, de azt is látni, hogy nőtt a kereslet az említett világmárkák orosz alternatívai iránt

– mondta Jurij Antonov.

A NielsenIQ kiskereskedelmi láncok körében végzett kutatása szerint idén május és június hónapokban az üdítőitalok értékesítése Oroszországban 5,5 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakhoz képest. Ezt az üzletláncok is megerősítették. A Metro üzletekben az üdítőital-eladások nagyjából 20 százalékkal estek vissza ebben a két hónapban. A Metro ezt a tendenciát a külföldi márkák kivonulása miatt tapasztalt kínálati szűküléssel magyarázta.

A forgalom lassulásának első jelei májusban jelentkeztek. A tavalyi évben a szénsavas üdítőitalok eladásai az élelmiszer-kiskereskedelem növekedésének egyik motorja volt, januártól márciusig havonta 15 százalékkal nőtt az értékesítésük. Az idei látványos visszaesést a NielsenIQ Russia ügyfélszolgálati igazgatója, Saltanat Nysanova azzal magyarázza, hogy 2021 májusában és júniusában a meleg időjárás miatt jobban fogytak az üdítőitalok, tehát egy erős bázishatásról lehet idén beszélni.

8198790 24.05.2022 A view shows bottles of the Fancy sparkling soft drink at the Ochakovo Beer and Non-Alcoholic Beverage Plant in Moscow, Russia. CoolCola, Fancy and Street are brands analogous to Coca-Cola, Fanta and Sprite. Evgeny Biyatov / Sputnik (Photo by Evgeny Biyatov / Sputnik / Sputnik via AFP)
Fotó: Evgeny Biyatov / AFP

Online veszik az amerikai márkát az oroszok

Miután az amerikai vállalatok bejelentették, hogy felfüggesztik az oroszországi tevékenységüket, az online térben hatalmas kereslet lett ezek iránt a márkák iránt. A legnagyobb oroszországi online kiskereskedelmi vállalat, a Wildberries sajtószolgálata az orosz Forbes kérdésére elmondta, hogy a Coca-Cola és a Pepsi termékek eladásai 320 százalékkal nőttek az oldalukon 2022. május 1. és július 20. között éves viszonylatban. Ezzel együtt a kínálat is megnőtt a webáruházban. Az amerikai üdítőket kínáló eladók száma idén márciushoz képest megháromszorozódott a Wildberries oldalán. Az Ozon online piactér is arról számolt be, hogy idén júniusban hatalmas kereslet volt a felületükön a Coca-Cola és a Pepsi termékekre.

Azt egyelőre még nehéz megbecsülni, hogy az orosz klónmárkák végül milyen népszerűségre tesznek szert Oroszországban. Az eddigi eladásokat se lehet még megsaccolni. A Forbes Russia azt írja, hogy ezeknek a termékeknek több idő kell a kereskedelmi forgalomban, hogy a lakosság megismerje és megítélje őket.

 

Többet költöttek üdítőre az oroszok

A NielsenIQ arról is írt, hogy idén májusban és júniusban az üdítőital-értékesítésekből befolyt pénz mennyisége 24,2 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. Ahogy arról már korábban írtunk, az értékesítések 5,5 százalékkal csökkentek ebben a szegmensben, így egyértelmű, hogy az nagymértékben jelentkezik az élelmiszereknél. A Forbes Russia közlése szerint az átlagárak 20 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest, ezt az Ochakovo vezetője, Jurij Antonov is elismerte.

Ez több tényezőre vezethető vissza. Egyrészt a cukor árának emelkedése is hat rá, valamint a devizaköltségek növekedése is az alapanyag-beszerzéseknél. Beszélni kell még az árak mesterséges felhajtásáról, amit két multinacionális cég okozott. Úgy látom, hogy ezek a vállalatok szándékosan csökkentették a kínálatot és a nyersanyagkészleteket, hogy a már piacon lévő termékeiket drágábban lehessen eladni

– mondta Jurij Antonov. A Chernogolovka vezérigazgatója hozzátette, hogy a logisztika is nehéz és drága lett, mind a késztermékek, mind az alapanyagok esetében is.