Svájc 6,5 százalékkal csökkenti kőolajtartalékát a Rajna alacsony vízállása és a vasúti közlekedésben kialakult káosz miatt – közölte a berni kormány pénteken.

general view of low water levels in duesseldorf, Germany on July 17, 2022 due to a dry season which will prvent cargo vessels loaded on the Rhine in Germany (Photo by Ying Tang/NurPhoto) (Photo by Ying Tang / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: Ying Tang

A Rajna, amely Svájctól északnyugatra - Németországon, Franciaországon és Hollandián keresztül folyva - az Északi-tengerbe torkollik, Európa egyik fő kőolajtermék-szállítási folyosója.

Svájc részint a Rajnán keresztül, részint vasúton jut kőolajhoz. A folyó alacsony vízállása miatt azonban a vízi úton szállított termékek mennyisége drasztikusan csökkent, míg a határokon átnyúló vasúti forgalomban a személyzet hiánya és a folyamatban lévő javítási munkálatok következtében előforduló tömeges leállások, illetve késések vezettek a kormány szerint a rendkívüli lépéshez.

Svájc legutóbb 2018 nyarán – szintén az apályra tekintettel – csökkentette a kőolajkészletének kötelező küszöbértéket. Akkor a Rajna történelmi mélypontra esett vízállása jelentős fennakadásokhoz vezetett a kőolajtermékek uszályos szállításában.

Az idén nyáron ugyanez a jelenség a német szénszállításokat is akadályozza, ezért a németországi erőművek egyre nehezebben jutnak szénhez a kezelhetetlenné váló energiaválság közepette.

Különösen a mannheimi és a karlsruhei erőmű szenved a hiánytól.