Egy 100 éves törvény miatt van dízelhiány az USA keleti partján
Meglepőnek tűnik, hogy miközben a kőolaj piacán az elmúlt hónapokban időnként már túlkínálat mutatkozott az orosz export visszaesése ellenére, a finomított termékek közül a gázolajból még sincs elegendő. Míg az olajat szinte azonnal szállítják a tankerhajók, ha valahol hiány van, és így a magasabb ár miatt megéri, a dízel helyzete ennél bonyolultabb.

Az Egyesült Államok keleti, északkeleti részén egyre inkább problémát okoz az ellátás, a novemberi lejáratú szállítmányok ára rövid idő alatt harmadával drágult, miközben a Mexikói-öböl partján, vagyis az ország déli részén bőséges az ellátás. A furcsa helyzetet egyrészt az okozza, hogy az idei aszály során leapadt a Mississippi folyó, amely egy hatalmas kapacitású hajózási útvonal normál esetben, most viszont jó, ha két szembejövő hajó elfér egymás mellett. A szállítási kapacitás így lecsökkent, ami egyrészt a dízelolaj északra szállítását akadályozza, másrészt a mezőgazdasági termények délre, a tengerparti kikötőkbe való eljuttatását nehezíti.
A hajózási lehetőség beszűkülése miatt megnőtt az igény a vasúti és a közúti szállítás iránt, utóbbi természetesen megint csak a dízelolaj keresletét növeli. És ha mindez nem lett volna elég, vasutassztrájk kezdődött, amely elhúzódik, így a szállítás még problémásabb, még nagyobb a közúti szállítás iránt az igény, ami tovább növeli a dízel iránti keresletet.
A tartalékok így történelmi mélypontra zuhantak: mindössze 25 napra elegendő szinten állnak, miközben a Mexikói-öböl kikötőiből inkább exportálják a dízelt, mint hogy a keleti part kikötőibe szállítsák, és az ottani készleteket feltöltsék.
Ennek oka egy 1920-as törvény, amely előírja, hogy az USA egyik kikötőjéből a másikba csak amerikai tulajdonú hajó szállíthat, amerikai személyzettel, amerikai zászló alatt, sőt, még amerikai gyártásúnak is kell lennie. Száz éve lehet, hogy indokolt volt ez a szabály, de ma már alig felel meg valamelyik hajó ezeknek a feltételeknek, hisz igen drága így üzemeltetni a hajókat. Rövid távon az lenne a megoldás, ha átmenetileg felmentést alkalmaznának a dízelszállításra, egyelőre azonban nem döntött így az amerikai kormányzat. Így előállt az a helyzet, hogy az USA keleti partján drágább a dízel, mint Európában, ezért előfordul, hogy az eredetileg Európa felé tartó közel-keleti szállítmányokat egyszerűen inkább továbbviszik az amerikai keleti partra.


