Ukrajna megtámadása megmutatta, milyen súlyos problémát és gyengeséget jelentett Európa legnagyobb gazdaságának az orosz gáztól való függőség. Egyúttal gondolkodásra késztette a német politikusokat, hogy nem kellene-e átértékelni az ország kapcsolatait egy másik autokráciával, Kínával, amelyhez még szorosabb szálak fűzik. 

Kína ugyanis Németország legnagyobb kereskedelmi partnere, amely tavaly a 2600 milliárd eurós német külkereskedelmi forgalom majdnem tíz százalékát adta, és ahol jelenleg mintegy ötezer német vállalat működik. 

A Politico értékelése szerint ráadásul évtizedek óta Kína pörgette a német gazdasági növekedést, és ma is kulcsfontosságú ebből a szempontból.

Cabinet meeting at the Chancellery in Berlin, epa10211153 German Minister for Economy and Climate Robert Habeck (C) opens the meeting next to Chief of Staff at the Chancellery Wolfgang Schmidt (R) at the beginning of the weekly cabinet meeting at the Chancellery in Berlin, Germany, 28 September 2022.  EPA/CLEMENS BILAN epa10211153 German Minister for Economy and Climate Robert Habeck (C) opens the meeting next to Chief of Staff at the Chancellery Wolfgang Schmidt (R) at the beginning of the weekly cabinet meeting at the Chancellery in Berlin, Germany, 28 September 2022.  EPA/CLEMENS BILAN
Robert Habeck. Fotó: Clemens Bilan / MTI


Robert Habeck gazdasági miniszter, alkancellár „erőteljesebb kereskedelmi politikát” ígér Pekinggel szemben – emlékeztetett összeállításában a Deutsche Welle internetes kiadása. „A Kínával kapcsolatos naivitásnak vége” – jelentette ki a zöldpárti politikus szeptember közepén, de már májusban megdöbbentette a világot, amikor több évtizedes hagyományt megtörve megtagadta az állami garanciavállalást a Volkswagen csoport tervezett kínai befektetéséhez. Tim Rühlig, a Német Külkapcsolati Tanács (DGAP) Kína-szakértője úgy látja, hogy irányváltás történt: a német kormány „már nem akar többé ösztönzőket nyújtani a német vállalatoknak a kínai üzleti tevékenység bővítésére”. 

„Ha a német vállalatok a közeljövőben befektetni, kereskedni akarnak Kínával, akkor azt valószínűleg saját kockázatukra teszik, és többé nem számíthatnak kormányzati garanciákra és biztosítékokra” – nyilatkozta a portálnak.

Ami egyelőre nem rettenti el a cégeket. Jürgen Matthesnek, a kölni Német Gazdasági Intézet (Institut der Deutschen Wirtschaft – IW) közgazdászának tanulmánya szerint a német iparvállalatok rekordot jelentő, mintegy tízmilliárd eurót fektettek be Kínában az év első hat hónapjában. Elsősorban az autógyártókról és a vegyipari vállalatokról van szó. A Rhodium Group szeptember közepén nyilvánosságra hozott tanulmánya szerint a négy német óriás – a Volkswagen, a BMW és a Daimler, valamint a BASF – adja a teljes közvetlen európai tőkebefektetés harmadát Kínában. Kína fontosságát a német autóipar számára jól mutatják a számok: minden harmadik német cég által gyártott gépjárművet ott adják el, és a helyi vállalataik csak 2021-ben 4,3 millió autót állítottak elő.
Az európai befektetések 80 százalékát ráadásul 2018 és 2021 között csupán tíz nagy cég, kétötödét németek adták, a koronavírus-járvány miatti korlátozások és a piaci kihívások azonban lelassították ezt a folyamatot, és az elmúlt pár évben gyakorlatilag egyetlen új európai cég sem jelent meg a kínai piacon. Jörg Wuttke, a kínai Európai Kereskedelmi Kamara elnöke szerint az európai óriáscégek nagymértékben függenek a ritkaföldfémek, a gyógyszeripari félkész termékek és a fotovoltaikus rendszerek importjában Kínától. Hangsúlyozta azonban, hogy 

a teljes képet tekintve ez a függőség alapvetően különbözik az orosz energiától való függéstől.

„Van egy olaj- és gázvezetékünk Oroszországból. De Kínából játékok, bútorok, sportfelszerelések, ruházat, cipők érkeznek. Ezeknek a termékeknek a többsége – azt mondanám, a 90 százaléka – könnyen beszerezhető máshonnan” – emlékeztetett.

Whole-vehicle Manufacturing Base Of FAW-Volkswagen In Tianjin, TIANJIN, CHINA - DECEMBER 05: Employees work on the assembly line of Audi Q3 at a whole-vehicle manufacturing base of the Sino-German joint venture FAW-Volkswagen Automotive Co Ltd on December 5, 2019 in Tianjin, China. Volkswagen Group China and its partners will invest over 4 billion euros in China in 2020. (Photo by VCG/VCG via Getty Images)
Audit gyártanak Tiencsinben. Fotó: Getty Images


A németországi munkahelyek 2,4 százaléka függ a Kínába irányuló exporttól, ami 1,1 millió állást jelent. Ez önmagában jelentős szám, ám ahhoz képest már nem, hogy az országban több mint 45 millió embert foglalkoztatnak. „Makrogazdasági szinten a Kínától mint exportpiactól való függés releváns, de nem olyan hatalmas, mint ahogyan azt a sajtó gyakran beállítja” – érvelt Matthes. A tanulmányában azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy 

Kína folyamatosan csökkenti Európától való függőségét, míg az európaiak egyre inkább ki vannak téve Kínának.

„Legfőbb ideje ezért, hogy Európa és Németország megfordítsa az irányt, és csökkentse a Kínától való gazdasági függőségét. Nem a szétválasztásról van szó, hanem a függőségek korlátozásáról, különösen a nagyobb diverzifikáció révén” – írta.
A balközép koalíció, elsősorban a zöldek egyre nagyobb nyomást gyakorolnak a vállalatokra, hogy gondolják át a kínai kapcsolataikat, bátorítják őket, hogy inkább más ázsiai országokba fektessenek be. Újraértékelik a kormányzati beruházási és exportgaranciákat, az állami tulajdonú KfW Bank pedig fontolgatja, hogy csökkenti a Kína-programját, és helyette több hitelt kínálna az olyan országokban működő vállalkozásoknak, mint például Indonézia. Sok vállalatvezető azonban úgy véli, hogy túl messzire megy a gazdasági minisztérium ezzel az irányváltással. „A német vállalatok kínai üzletének kormányzati támogatása és védelme elvi alapon meg kell hogy maradjon” – mondta a Reuters hírügynökségnek Friedolin Strack, a Német Vállalkozások Ázsia–csendes-óceáni Bizottságának (APA) vezérigazgatója. Szerinte szívesen kell fogadni Németországban és Európában a kínai befektetéseket is.