November 20. és december 18. között rendezik a labdarúgó-világbajnokságot Katarban, vagyis az pontosan egybeesik az ünnepi vásárlási szezonnal, amikor a kiskereskedők megtermelik az éves profitjuk jelentős részét. Jó üzlet szokott lenni a számukra a vébé is, hiszen a fociőrült britek ilyenkor alaposan feltankolnak sörrel, borral, tömény szesszel, csipsszel és egyéb nassolnivalóval.
Az energia- és a megélhetési válság, a szeptemberben ismét 10 százalék fölé gyorsuló miatt azonban a fogyasztói bizalom már azelőtt rekordmélységbe zuhant, hogy a kormány immár visszavont adócsökkentési tervei miatt jelentősen megugrottak a jelzáloghitelek kamatai – emlékeztetett elemzésében a Reuters.
Így valószínűnek tűnik, hogy a két eseményre kevesebbet költenek majd a britek, mint akkor tették volna, ha hónapok telnek el az ünnepek és a focivébé között.
A kiskereskedelmi vezetők szerint a télre áthelyezett világbajnokság teljesen felborította azokat az algoritmusokat, amelyeket egyre gyakrabban használnak az ágazati előrejelzésekre és a logisztika megtervezésére. „Rémálomszerű az időzítés ahhoz, hogy bármi hasznot húzzunk belőle” – mondta a hírügynökségnek egy neve elhallgatását kérő élelmiszeripari veterán. Nem elég, hogy a boltoknak egyszerre kell koncentrálniuk a szezonális cikkek kiárusítására és a speciális szurkolói igények kielégítésére, még
az a veszély is fennáll, hogy a foci eltereli a fogyasztók figyelmét, és nem ringatják magukat kellően ünnepi hangulatba.
Ez oda vezethet, hogy a karácsonyi vásárlásokat a vébé utánra halasztják, vagyis az ünnep előtti utolsó hét még a szokásosnál is zaklatottabb és megterhelőbb lesz a számára.
Tényező lesz az is, ha az angol válogatott utóbbi hónapokban mutatott gyenge formája folytatódik, és mégsem jut tovább a csoportkörből. A szupermarketek azonban egyelőre arra készülnek, hogy Anglia és Wales jól teljesít majd. Van azonban B tervük a gyors kiesésre is, ebben az esetben a sörnek, nassnak és egyéb focival kapcsolatos terméknek fenntartott helyet sebesen feltöltik karácsonyra szánt holmival.
Ha ennyi bizonytalanság még nem lenne elég, a felkészülést tovább bonyolítja egy Angliában október 1-jén életbe lépett törvény, amely megtiltja, hogy az egészségtelen – túl sok zsírt, sót vagy cukrot – tartalmazó cikkeket az üzletek frekventált helyein árulják.
A számok mutatják, mennyire jó üzlet egyébként külön-külön a karácsony és a focivébé. 2018 júliusában, amikor a labdarúgás ünnepe egybeesett egy hosszabb hőhullámmal, a vásárlók 13 millióval több alkalommal keresték fel az Egyesült Királyság szupermarketeit a Kantar piackutató adatai szerint.
A karácsonyt és húsvétot nem számolva a britek soha nem költöttek egy hét alatt annyit alkoholra, mint az alatt a hét nap alatt, amikor az angol válogatott Kolumbiát és Svédországot is megverte – mintegy 287 millió fontot.
A koronavírus-járvány miatt tavaly megrendezett Európa-bajnokság hasonlóan jó üzlet volt, 1,2 milliárdos forgalmat biztosított a szupermarketeknek csak alkoholból. Akkor a döntőt hazai pályán elveszítették az angolok az olaszok ellen. Az is adott okot az ivásra.