Újra fenyegető közelségbe került Amerikában a vasúti teherfuvarozók sztrájkja, mivel a pályakarbantartók szakszervezetének tagsága elutasította az ország vasúti fuvarozó vállalataival kötött előzetes megállapodást, amelyet saját vezetősége korábban elfogadott. Ezzel megint veszélybe került az amerikai nagyvárosok áruellátása az ünnepi szezonban.

Inside Union Station As Amtrak Suspensions Are Threatened On Lawmakers Not Extending Safety Installations, An Amtrak passenger train navigates switches while departing from the south end of Union Station in Chicago, Illinois, U.S., on Wednesday, Oct. 7, 2015. The head of Amtrak warned Congress that some passenger rail service outside the Northeast corridor will be suspended if lawmakers don't extend a Dec. 31 deadline for railroads to install safety technology. Photographer: Luke Sharrett/Bloomberg via Getty Images
Fotó: Bloomberg / Getty Images

A Brotherhood of Maintenance of Way Employes Division (BMWE ) által hétfőn rendezett szavazáson 43 százalék támogatta a javasolt, öt évre szóló szerződést, míg 57 százalék ellenezte azt.

A BMWE 23 ezer tagjából mintegy 12 ezer vett részt a szavazáson.

Ez egyébként a harmadik legnagyobb áruszállító vasutas-szakszervezet. A két legnagyobb árufuvarozó szakszervezet, amelyek a kétszemélyes vonatszemélyzetet alkotó több mint 55 ezer mozdonyvezetőt és kalauzt képviselik, még ezt követően levélszavazásban kéri ki a tagság véleményét.

A BWME vezetősége mindenesetre közölte, hogy tárgyalásokat kezd az ország nagy árufuvarozó vasútjainak vezetőségét képviselő szövetséggel egy új megállapodás érdekében, mivel anélkül november második felében a sztrájk maradna az egyetlen opció.

Túl sok reményt a másik két szakszervezet szavazásához sem fűznek a megfigyelők, hiszen például a kalauzok és a mozdonyvezetők szakszervezetének tagjai online beszélgetésekben hangoztatják, hogy a megállapodásra nem is kíváncsiak, mindenképpen sztrájkot akarnak, bár ezzel nem mindenki ért egyet. 

A szavazások eredménye november közepére várható, közvetlenül azelőtt, hogy a BMWE sztrájkba léphet. Ha a levélszavazásokon mégis az igen szavazatok kerekednének felül, a karbantartók azonban sztrájkba lépnek, a gyakorlat az, hogy a másik két szakszervezet tagjai deklaráltan nem csatlakoznak a tiltakozáshoz, ám ők is távol maradnak munkahelyeiktől. 

Az előzetes munkaügyi megállapodásokban amúgy szeptember 15-én egyeztek meg a felek egy maratoni, 20 órás tárgyalást követően, 

amelybe Joe Biden amerikai elnök és Marty Walsh munkaügyi miniszter is közvetlenül beavatkozott.

Az alku 14 százalékos azonnali béremelésről szólt, mégpedig 2020-ig visszamenőleg, és összesen 24 százalékos emelésről a 2020 és 2024 közötti öt évre. Emellett a szakszervezeti tagoknak évi 1000 dolláros készpénzbónuszt is biztosítanának. 

Mindent egybevetve, fizetés és a szakszervezeti bónusz címén a juttatások átlagosan 11 ezer dolláros többletet jelentenének a munkavállalók számára.

A legnagyobb problémát azonban érdekes módon nem az anyagiak, hanem a munkaügyi szabályok jelentették. A létszámhiány miatt ugyanis a személyzet tagjainak gyakorlatilag a hét minden napján készenlétben kellett állniuk, hogy egymás helyettesítésére bármikor beugorhassanak, ha kell. A szakszervezeti vezetés szerint viszont ezeket a szabályokat is sikerült enyhíteni az előzetes megállapodásban.

Azt hiszem, mindent elértünk, amit csak lehetett, amint a tagságunk teljeskörűen megismeri a megállapodás tartalmát, szerintem ratifikálni fogják

– mondta Dennis Pierce, a kalauzok és mérnökök szakszervezetének elnöke a CNN-nek még szeptemberben, a megállapodás megkötésének napján. Számos kisebb szakszervezet már valóban jóváhagyta az egyezséget.

Ha november második felében mégis megkezdődnének a sztrájkok, az súlyos gondot okozna az amerikai gazdaságnak. Nem véletlenül próbálta a Biden-kormányzat kétségbeesetten elkerülni a munkabeszüntetést. Attól tartanak, hogy az végleg szétzilálná a kifeszített ellátási láncokat.

Súlyban és megtett távolságban mérve tudniillik a nagy vasútvonalak szállítják az ország teherforgalmának 30 százalékát,

ezért egy sztrájk áruhiányt, valamint még jobban felpörgő inflációt eredményezne. Az alkatrészhiány pedig gyárbezárási hullámhoz vezetne. Summa summárum éppen az ünnepi vásárlási időszakban maradnának üresen a boltok polcai.

Egy veszélyt azonban mindenképpen sikerült Bidenéknek elhárítaniuk, ha sztrájkra kerülne is sor, a szakszervezetek kötelezettséget vállaltak, hogy az csak a félidős választások után kezdődhet meg.

Óriási gondokat okozhat Amerikában az évtizedek óta nem látott nagyságú vasutassztrájk

A tehervonatok személyzetének elege lett abból, hogy a cégek a betegség miatt hiányzó dolgozókat is kirúgják.