Decembertől a nyersolaj, február elejétől pedig az olajtermékek behozatala is tilalom alá esik az EU-ban (néhány ország, köztük Magyarország kivétel), így elindult az utolsó roham a dízelre éhes öreg kontinensről.

Russian,Oil,,Oil,Barrel,Background,,Russia,Flag,On,Barrel,,Sanctions
Fotó: Fly Of Swallow Studio

Az Amszterdam–Rotterdam–Antwerpen (ARA, az egyik legnagyobb európai tárolórégió) felé irányuló gázolajszállítások november eleje és november 12 között 126 százalékkal, napi 215 ezer hordóval emelkedtek az októberi szintekhez képest – nyilatkozta a Reutersnek Pamela Munger, a Vortexa olajpiaci elemzője. 

Az európai gázolajpiacon az orosz üzemanyag részesedése 44 százalékra nőtt novemberre az októberi 39 százalékról 

– mutatják a Refinitiv adatai. A februári ukráninvázió előtt ez az arány 50 százalék volt, de Oroszország ma is a legnagyobb gázolajszállító a térségben.

Elemzői vélemények szerint az EU-nak napi 500-600 ezer hordónyi dízelellátást kellene biztonságosan megszerveznie annak érdekében, hogy pótolja a jövő év elejétől kieső orosz importot. Alternatív forrás lehet az Egyesült Államok, a Közel-Kelet és India – nyilván jóval magasabb áron. 

Az ARA tartályaiba érkező üzemanyagot valószínűleg villámgyorsan eladják, miután az egyik legnagyobb európai árutőzsde, 

az ICE Futures Europe már az európai szankciók hatályba lépése előtt betiltja az alacsony kéntartalmú orosz gázolajra vonatkozó jegyzéseket. 

A kereskedőknek már november 30-tól igazolniuk kell, hogy az ARA régió tartályaiba érkező dízel nem Oroszországból érkezik – ezek a készletek várhatóan a januári határidős szállításokra már kifutnak. Ennek piaci hatása azonban nem lesz túl nagy, tavaly januárban például mindössze 70 ezer tonna gázolajat szállítottak le az ICE határidős kontraktusai nyomán.

Kétszer annyiba kerülnek az LNG-terminálok

Közben az orosz  gázról való leválásról is kiderül, hogy egyre jobban fáj Európának, mint az oroszoknak. A Der Spiegel című német lap információi szerint az LNG-terminálok bekerülési árát korábban 2,94 milliárd eurón szerepeltették a német költségvetésben, a gazdasági minisztérium jelenlegi becslései szerint azonban ez valójában 6,56 milliárd euró lehet. Az első ilyen tengeri, úgynevezett lebegő terminál építési munkálatai hamarosan befejeződnek az északi-tengeri Wilhelmshaven kikötőjében.